پس از وقوع حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی، مدیرکل راهآهن هرمزگان، علیرضا نصیری برازنده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو ابراز همدردی با خانوادههای داغدار کرد. وی در پی گلایههای مردمی درخصوص نبود بلیت قطار در غیر از ایام پیشفروش، تصریح کرد که فروش بلیتهای قطار در تمامی مسیرهای ریلی بهصورت پیشفروش انجام میشود. به گفته نصیری برازنده، زمان پیشفروش بلیتهای قطار مسافری معمولاً ۲۴ ساعت قبل از آغاز پیشفروش از طریق روابط عمومی، خبرگزاریها و پایگاه خبری راهآهن هرمزگان اطلاعرسانی میشود. اگرچه او اشاره کرد که خرید بلیت در غیر از ایام پیشفروش ممکن است مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کند، اما وی به خریداران توجیه داد که بلیتهای کنسلی قابل خریداری است.
درحال حاضر، راهآهن هرمزگان یکی از سه قطب ریلی کشور محسوب میشود و حملونقل ریلی در این استان نقش مهمی در صادرات و واردات داشته است. همچنین توسعه زیرساختهای ریلی در استان هرمزگان زمینهساز رونق اقتصادی و اشتغالزایی شده است. با تمرکز روی روندها، محبوبیت راهآهن هرمزگان به عنوان یک قطب مهم حملونقل ریلی در جنوب ایران قابل توجه است. فرایند توسعه زیرساختهای ریلی و نقش راهآهن در صادرات و واردات تجربیات وแนวทางهای موثر را برای کشور یا استانهای دیگر فراهم میکند.
درحال حاضر، منطقه هرمزگان یکی از شریانهای اصلی و حیاتی در حوزه حملونقل ریلی محسوب میشود. این روزها، این منطقه نقش پر رنگی در حملونقل ریلی در ایران ایفا میکند و ۱۰ درصد از کل زیرساختهای ریلی کشور در هرمزگان قرار دارد. در سال گذشته، ۱۷ درصد از بارگیری ریلی کشور در این منطقه انجام شده است. طبیعی است که توسعه زیرساختهای ریلی در استان هرمزگان اثرات مثبتی در بر دارد.
در بالادست مطالعات توسعه شرق و غرب استان در فاز میانمدت حائز اهمیت است. به گفته نصیری برازنده، مطالعات توسعهای شرق و غرب استان با همکاری استانداری تعریف شده است و قرارداد فاز نخست آن بسته شده است. با این اتفاق، انتظار میرود در آینده نزدیک ارائه این مطالعات شود. همچنین راهاندازی شانتینگ ریلی بندر شهید رجایی با مشارکت بخش خصوصی خبر از تحولات جدید در این حوزه و توسعه زیرساختهای ریلی در استان به خصوص در حومه بندر شهید رجایی میدهد.
به نظر میرسد تا کنون تلاشهای صورت گرفته در جنبههای مختلف توسعه زیرساختهای ریلی در استان هرمزگان از جمله توسعه شرق و غرب استان، احداث شانتینگ ریلی بندر شهید رجایی، و مطالعات کنونی بر حاشیه راهاندازی قطارهای جدید برای خطوط این شبکه و مخصوصاً مسیر مشهد-بندرعباس با اهداف توسعه پایدار و استفاده از تجربیات آتی مطمئناً به عنوان وسیلهای قدرتمند برای توسعه اقتصادی و ترانزیت در سطح ملی خواهد بود.
اتکا به توسعه زیرساختهای ریلی، رشد اقتصادی و اشتغالزایی را میتوان از مزایای اصلی این تجربیات، در سطح ملی و در استان هرمزگان، تلقی کرد. به گفته نصیری برازنده، راهآهن هرمزگان با etkiliترین برنامههای توسعهای، تلاش میکند برای بارگزایی قطارها، فروش بلیت و صلاحیتات ترافیکی تسهیل درحال انجام باشد.
یک میلیون مسافر در سال ۱۴۰۳ به بیان وی، جابجایی شدهاند که این رقم نسبت به سال قبل با رشد دو درصدی همراه بوده است. از جمله اقدامات مؤثر مهم درحال پیگیری، راهاندازی قطار ۵ ستاره لوکس برای مسیر مشهد-بندرعباس است که باید با پیگیریهای استاندار هرمزگان و همکاری مدیرعامل راهآهن تحقق یابد.