در دنیای ارتباطات و رسانههای جمعی، وجود برنامههای مخصوص برای هر مناسبت مهم، نقشสำคتی را در برقراری اتصال بین مردم ایفا میکند. رادیو صبا از جمله رسانههای پرکاربرد در ایران است که برای سومین سال پیاپی، برنامه عروسی خوبان را به مدت 40 روزن برای مخاطبان خود برگزار کرده است. این برنامه با هدف کمک به نوعی سینمای مستند و هنری، که کمتر بودجه میگیرد، و احیای کالبد اجتماعی مخاطبان خالق شده است.
این برنامه در راستای افزایش سطح آگاهی و فناوری، به موازات برنامههای رادیویی معمولی، به كار بستن ابزارهای ارتباطی جوی قصد دارد مخاطبان را با تنوع و تنوع موضوعات آشنا سازد. همچنین اهداف فرهنگی و اجتماعی رادیو صبا از جمله ایجاد یا ارتقاء فرهنگ هنری در بین مخاطبان و شاید بتوان گفت افزایش تجارب و تجربیات آنان است.
درمیان ویژگیهای برنامه «عروسی خوبان» باید به این نکته اشاره کرد که مخاطبان این برنامه میتوانند به کمک یک روش دلخواه یا یک نرم افزار تلفن مال بازی را با قوانین خاصی تجربه کنند. علاوه بر تجربهجویی های مذکور می توان به تجربه هویتی اشاره کرد که از طریق بازشناسی هویتهای مختلف، در این برنامه امکانپذیر است. بنابراین با توجه به جهات مذکور باید گفت این برنامه به جهتی از فرهنگی بوجود میآورد که مخاطبان را در پی تلاش به خودشناسی بیشتری میاورد.
واقعیت این است که پیشرفتها و آرمانهای بشری برای بهتر زیستن نیاز به افزایش سطح آگاهی و تفکر انتقادی در جامعه دارد. با این توجه رسانهها و رسانههای جمعی باید نقش فعال و پررنگی را در ترویج فرهنگ تبادل نظر و افزایش دانش اجتماعی برای مردم ایفا کنند.
سوال ما در این زمینه این است که اگر ما بتوانیم شیوههای جدید تربیتی بر اساس رسانههای جمعی پیشرفت بگیریم، در چند سال آینده، سطح آگاهی و باورهای تبارزخش ما نسبت به امروز چه تغییری داشتهاید؟ در این پروسه از طرفی میتوان شاهد تحول در فضاهای شنیداری، دیداری و شنیدبانی بودیم.