بازار خودرو کشور در هفتههای اخیر در شرایطی نسبی ثبات قیمت سپری شد اما هفته آخر خرداد با نوسانات قابل توجه قیمت خودروها روبرو شد. این تغییرات ناگهانی بهواسطه افزایش جزئی نرخ ارز و تأثیرات روانی بازار ایجاد شد.
بخشی از این رشد قیمتها در شرایط کاهش تقاضا اتفاق افتاد. با وجود کاهش محسوس تقاضای مصرفکنندگان و عدم نشانههای افزایش مؤثر در خرید، قیمت برخی خودروها جهش قابل توجهی را تجربه کردند. این نوسانات قیمت از نخستین ساعات روز سهشنبه آغاز شد. زمانی که نوسانات نرخ ارز به صورت مستقیم بر بازار خودرو تأثیر گذاشت و باعث افزایش ناگهانی قیمت برخی مدلها شد. هرچند افزایش قیمتها نسبتاً جزئی بود، اما در بازار کاملاً محسوس بود و بهنظر میرسد این تغییرات بیشتر ناشی از تأثیرات روانی و انتظارات بازار نسبت به نرخ ارز باشد، نه عوامل بنیادی.
در میان خودروهای داخلی، پرتقاضاهای مانند پژو ۲۰۷ با موتور TU ۳، دنا پلاس بورسی، شاهین GL و سمند سورن پلاس، بیشترین تغییرات قیمت را تجربه کردند. پژو ۲۰۷ موتور TU ۳ که یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایرانخودرو به شمار میرود، با افزایش ۱۹ میلیون تومانی به قیمت ۷۵۱ میلیون تومان رسید. همچنین، ساینا S، خودروی اقتصادی سایپا، با افزایش ۳ میلیون تومانی به قیمت ۵۰۹ میلیون تومان رسید.
بازار خودروهای مونتاژی نیز نوسانات قیمتی شدیدتری را تجربه کرد. خودروهایی مانند فیدلیتی، جک، چری و چانگان تحت تأثیر جو صعودی بازار با جهشهای قابل توجه همراه شدند. فیدلیتی الیت ۷ نفره با افزایش ۹۰ میلیون تومانی به قیمت ۲ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسید. چانگان CS ۵۵ مدل ۲۰۲۴ و X ۳۳ کراس اتوماتیک با رشد ۴۰ میلیون تومانی به قیمت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان معامله شدند. جک J ۴ آپشنال نیز با جهش ۱۹ میلیون تومانی در آستانه یک میلیارد تومان قرار گرفت و به نرخ ۹۸۸ میلیون تومان رسید.
در این شرایط، آینده بازار خودرو به سیاستهای اقتصادی دولت، روند واردات، کنترل نرخ ارز و سطح تقاضای داخلی وابسته است. با ادامه رکود در بازار مصرف و ثبات نرخ ارز، احتمال بازگشت تعادل قیمتی وجود دارد.