بازاریابی یک فرآیند موفقیت آمیز است. هر مدیر بازاریاب یا عملیاتی نیاز به ایجاد یک برنامه بازاریابی بر اساس اهداف خود دارد تا از بودجه بازاریابی خود حداکثر استفاده را ببرد. هنگام پرداختن به بودجه کم، تصمیم‌گیری در مورد مسیر سرمایه‌گذاری بسیار زمانبر است. بنابراین، ایجاد یک برنامه بازاریابی خوب تنها یک برنامه نیست، بلکه یک راهنمای مهم در این مسیر است. این برنامه برای هدایت تیم شما، متمرکز کردن کارها و دستیابی به نتایج دلخواه طراحی شده است.

برنامه بازاریابی چیست؟
برنامه بازاریابی یک راهنمای استراتژیک است که به کسب و کار کمک می‌کند تا استراتژی تبلیغات خود را برای جذب مشتریان بیشتر و ارتباط با مخاطبان مورد نظر ترسیم کند. این برنامه یک دستورالعمل دقیق است که به شما می‌گوید چگونه به اهداف تجاری خود از طریق بازاریابی هدفمند دست یابید. این برنامه یک سند عملیاتی است که استراتژی تبلیغاتی را ترسیم می‌کند که باید برای رسیدن به هدف خود اجرا کنید. به شما بر اساس زمان خاصی توضیح می‌دهد که چه کاری باید در کمپین های اطلاع رسانی و روابط عمومی انجام دهید.

روند توسعه یک برنامه بازاریابی یک فرآیند مداوم و با تلاش زیاد است. توسعه یک برنامه بازاریابی اتفاقی نیست. برای انجام درست آن به تلاشی بسیار و مداوم احتیاج دارید. در اینجا ما به 9 مرحله مهم در فرآیند برنامه بازاریابی اشاره می‌کنیم:

1. انجام ممیری بازاریابی: ممیزی بازاریابی یک پایه برای تصمیم‌گیری های برنامه ریزی شما فراهم می‌کند.
2. جمع آوری تحقیقات بازار: تحقیق در مورد روند های خارجی و وضعیت کلی بازار می‌تواند به شما در درک موقعیت حال شرکت یاری رساند.
3. مخاطبان خود را درک کنید: با ایجاد شخصیت ها، انجام مصاحبه با مشتریان و جمع آوری اطلاعات پایه از مخاطبان، درک کامل از رفتار، انگیزه و علایق مخاطبانتان بدست آورید.
4. موقعیت و پیام خود را توسعه دهید: محصول خود را در برابر بازار و نحوه مقایسه خود با سایر رقبا درک کنید.
5. تعیین اهداف شرکت و بازاریابی: اهداف بازاریابی را که با اهداف تجاری شما در یک راستا هستند توسعه دهید.
6. بودجه خود را تعیین کنید: بودجه مورد نیاز برای دستیابی به اهداف برنامه بازاریابی خودتان را مشخص کنید.
7. کمپین های بازاریابی را توسعه دهید: بودجه خود را به کمپین های بازاریابی در برنامه بازاریابی خود اختصاص دهید.
8. یک جدول زمانی پیاده سازی ایجاد کنید: قبل از اینکه برنامه بازاریابی خود را پیاده کنید، نقاط عطف واقع بینانه را با سهامداران تعیین کنید.
9. ارزیابی و بهبود: برنامه بازاریابی و کمپین های خودتان را ارزیابی کنید و بر اساس آن تغییرات ایجاد کنید.

دو قدم اولیه در برنامه بازاریابی
برای داشتن یک استراتژی تبلیغاتی مختص به خود و مورد توجه قرار گرفتن، آگاهی در مورد برنامه بازاریابی و جنبه های آن را داشته باشید. پیش بینی های فروش و ارزیابی فعالیت های تبلیغاتی گذشته شما برای ارزیابی اثربخش برنامه بازاریابی است. سازماندهی اهداف و استراتژی های بازاریابی مرحله دوم شما به حساب می‌آید. در این مرحله ایجاد روابط میان فعالیت های پیشنهادی بسیار مهم است؛ زیرا باعث اجرای برنامه به طور کاملا موثر می‌شود.

سرانجام به شما می‌گوییم که برنامه بازاریابی یک برنامه ریزی درست است که به شما کمک می‌کند تا اهداف بزرگ را به دور از شکست بدست آورید.

توسط mohtavaclick