**تبانی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در مورد افزایش تعرفه اینترنت**
تا چند روز پیش خبری مبنی بر افزایش چند برابری تعرفه اینترنت توسط اپراتورها بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار منتشر شد. در این باره سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که از جمله دستگاههای ناظر بر اعمال مقررات در کشور است، رسماً از اپراتورها خواسته است که از سامانههای خود میخواهند شکایات مربوط به این موضوع را ثبت کنند.
کیوان فخاریزاده، مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده است که تا جایی که اطلاع داریم اپراتورها تصمیم به افزایش چند برابری تعرفه اینترنت را بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار از شبکههای مجازی اعلام نکردهاند و مواردی که اعلام شده نیز تعرفه نهایی نبوده و محتوی تصمیم برای افزایش تعرفه بوده است.
فخاریزاده در این خصوص گفت: با توجه به بند «ح» ماده ۶۶ قانون برنامه هفتم (پیوست)، تدوین و تصویب جداول تعرفه و تعیین حق اشتراک (آبونمان) آنها در چارچوب قوانین و مقررات کشور با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
فخاریزاده با اشاره به جایگاه قانونی ستاد تنظیم بازار در تعیین تعرفهها گفت: باتوجه به موضوع بند یک، واحدهایی که اختیار قانونی تغییر تعرفهها را دارند بایستی قبل از هرگونه اقدام، مراتب تایید ستاد تنظیم بازار را اخذ کنند. این در حالی است که ستاد تنظیم بازار برای تعیین تعرفهها بنا به مصوبات شورای عالی فضای مجازی کارشناسی خود را هم بر اساس عالیه اخذ کرده و در صورت نیاز مستندات فنی نیز آن را مبنای کار قرار میدهد.
در این باره فخاریزاده گفت: اخیرا با توجه به اخبار منتشرشده در شبکههای مجازی مبنی بر تصمیم به افزایش چند برابری تعرفه اینترنت توسط اپراتورها بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار، مراتب طی مکاتبات هشداری ازسوی سازمان حمایت و معاون توسعه بازرگانی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعکس و یادآوری شد که هرگونه تغییر نرخ بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار تخلف محسوب میشود.
او با اشاره به راهحل برای مردم گفت: سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در راستای وظایف ذاتی و اختیارات قانونی خود به عنوان دستگاه ناظر و مرجع رسیدگی به شکایات، ضمن اعمال نظارت مستمر بر رعایت نرخهای مصوب و تعیینشده برای کالا و خدمات، موضوع رسیدگی به شکایات واصله و برخورد قانونی با تخلفات احتمالی را در دستور کار داشته و در این ارتباط عموم مردم شریف ایران با همراه داشتن مستندات مربوطه علاوه بر مراجعه مستقیم به ادارات کل صنعت، معدن و تجارت در استانهای کشور میتوانند شکایات خود را از طریق پرتال سازمان به آدرس www.cppo.ir منعکس کنند تا در اسرع وقت بررسی و نتیجه به ایشان منعکس شود.
فخاریزاده افزود: با عنایت به این موضوع سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این مورد به عنوان بازوی کارشناسی و اجرایی ستاد تنظیم بازار در زمینه محاسبه و برآورد کارشناسی تعرفه مدنظر ستاد مذکور در صورت ارجاع موضوع، نظر کارشناسی خود را اعلام میکند.