بر اثر برخورد یک خودرو با یک خرس قهوهای نر بالغ در منطقه شکارممنوع سوادکوه، این حیوان کشته شد. این حادثه بخشی از مشکل گستردهای است که در سراسر کشور اتفاق میافتد و در میان آنها یک چالش مهم، بحث تلفات جادهای گونههای حمایت شده است.
محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست مازندران، در مورد این حادثه گفت: پس از دریافت گزارش مردمی، مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه به محل اعزام شده و لاشه را مستندسازی و برای تاکسیدرمی و بهرهبرداری آموزشی به مرکز تخصصی منتقل کردند.
وی تاکید کرد که واحد وقوع حادثه در مسیری جنگلی واقع شده که زیستگاه طبیعی بسیاری از گونههای حیوانات در این منطقه است. تردد خرسها، گرازها، و گرگها در این منطقه شایع است. نبود روشنایی و سرعت بالا در ساعت شب از عوامل اصلی در وقوع این حادثه است.
کنعانی همچنین خاطرنشان کرد که خرس قهوهای یک گونه در معرض تهدید است و از پستانداران حمایت شده در فهرست گونههای تحت حفاظت قانونی است. تلفات جادهای از تهدیدات جدی برای بقای این گونه محسوب میشود.
خرس قهوهای یک زیرگونه از خرسهای بزرگ است که در مناطق زیادی از آمریکای شمالی و شمال اورآسیا یافت میشود. این حیوان به وزن ۷۰ تا ۷۸۰ کیلوگرم میرسد و به عنوان بزرگترین زیرگونهی خرس، با خرس قطبی رقابت میکند. در فصل تابستان، خرس قهوهای بیش از ۱۸۰ کیلوگرم چربی ذخیره میکند که در طول زمستان او را قادر میسازد که در حال سکونتی، زنده بماند.
اولین سوال این است که چرا خرسها، گرازها، و گرگها به طول و عرض جادههای جنگلی رفت و آمد میکنند. پاسخ این سوال در تحقیقات احتمالاً در بینظمیهای منطقهای و hızهای توقف نامحدود وسایل نقلیه قرار دارد.
دومین چالش بحث آن است که چرا در برخی از جادههای جنگلی در کشور ما، روشنایی وجود ندارد و روشنایی لاستیکهای خودروها به درجاتی میرسد که باعث شده species حیوانات شبزی مثل خرس قهوهای را مضرب شود.
سومین چالش به جهت اینکه در ایران为什么 همهُ شیوه ترافیک روی جادهها معلوم نیست.
یک پیشنهاد بر این است که از طرق ممکن پرهیز شود از روشناییهای ناچیز و شتاب زدنهایی به قصد شتاب دادن خودرو، به این ترتیبی که با تداوم شرایط مزبور محیطی بخصوص برای حیوانات شبزی مبهم و خطرناک شود.
کاش ما میتوانستیم از بحثهای قبلی در صحبتهای شهر دخت زندگی را آزادانه دم بزنیم