ضریب نفوذ فناوری اطلاعات در سال 1403 در دولت های ولایتی بیشتر از دولت های مرکزی است

قوه قضائیه، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه، ضعیف‌ترین دستگاه‌های خدمات الکترونیکی در یازدهمین دوره یازدهم ارزیابی پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور شدند.

مسعود همدانلو، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نتایج ارزیابی دوره یازدهم پایش کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی کشور، اعلام کرد سازمان فناوری اطلاعات، کمیته امداد امام خمینی، سازمان تعزیرات حکومتی و بیمه مرکزی دستگاه‌های برتر ارزیابی دوره یازدهم سازمان فناوری اطلاعات شدند.

به گفته او حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای، پایین‌ترین امتیاز خدمات الکترونیکی را در میان دستگاه‌ها به دست آوردند. در نگاه کلی‌تر، قوه قضائیه، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه ضعیف‌ترین دستگاه‌های خدمات الکترونیکی در ارزیابی دوره یازدهم بودند.

در مورد آثار مورد انتظار از ارزیابی‌ها، همدانلو گفت: «الکترونیکی کردن تمام فرايندها و خدمات دارای قابلیت الکترونیکی شدن و تکمیل بانک‌های اطلاعاتی تمیز و قابل استفاده مربوط، کاهش مراجعه حضوری مردم به دستگاه‌های اجرایی و انجام تبادلات ملی صرفاً از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات از جمله موضوعاتی است که ما از این ارزیابی‌ها انتظار داریم.»

در مورد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این سازمان، سامانه‌های موازی است که دقت را پایین آورده و هزینه‌های زیادی به دولت تحمیل می‌کند.

او با ارائه آمار تاریخچه ی ارزیابی‌ها گفت: «پاییز 1403، 168 دستگاه ارزیابی شده که میانیگن الکترونیکی شدن آن‌ها 47/15 است. دستگاه‌ها به‌صورت تدریجی به این ارزیابی اضافه می‌شوند و شاخص‌ها هم به مرور اصلاح شده و دقیق‌تر می‌شوند تا آنچه مطلوب است اتفاق بیفتد.»

ارزیابی‌های انجام‌شده با 37 شاخص در چهار محور «دولت کاربرمحور»، «دولت شفاف»، «دولت یکپارچه» و «دولت مشارکتی» انجام می‌شود. بازه ی امتیازات 0 تا 100 است و دستگاه‌های برتر بر اساس امتیازی که در این بازه کسب کرده‌اند، معرفی می‌شوند.

در مورد اولین سازمان‌هایی که در دوره یازدهم برتر شدند همدانلو گفت: «سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌ترتیب بیشترین رشد را نسبت به دوره یدهم پیدا کرده‌اند.»

نتایج ارزیابی‌ها سالی دو بار ارائه می‌شود

همدانلو درباره ی ارزیابی دوره یدوازدهم گفت: «جلسات دوره یدوازدهم از 18 خرداد ماه آغاز شده و تا 17 تیر ماه ادامه می‌یابد. تا 26 شهریور همه اعتراضات دریافتی از نمایندگان بررسی شده و به آن‌ها پاسخ داده می‌شود تا در نهایت در 31 شهریور، نتایج ارزیابی دوره یدوازدهم ارائه شود.»

به گفته او 3 شاخص دوره یازدهم با وجود اینکه از اهمیت بالایی برخوردار بودند، میانگین کشوری پایینی به دست آوردند و در ارزیابی دوره یدوازدهم تمرکز روی بهبود این شاخص‌ها خواهد بود.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: «یکی از برنامه‌های ما بررسی بهره‌وری انرژی در مراکز داده است. در دولت کاربرمحور ما بررسی می‌کنیم که چه تعداد از مراکز داده‌ی دستگاه‌های ما بهره‌وری لازم را ندارد. رویکرد دیگر ما این است که اگر دستگاهی ضعفی دارد، به آن نشان دهیم که ضعیف است و باید بهبود پیدا کند.»

او یکی از موانع رشد کیفیت خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها را نبودن داده‌های قابل اعتماد و تمیز عنوان کرد و افزود: «یکی از مواردی که نبودن داده‌های قابل اعتماد در آن چالش ایجاد کرده، حوزه استعلام بیمه است. مثلاً زمانی که استعلام می‌گرفتند که آیا یک خودرو بیمه دارد یا خیر، به‌دلیل اینکه 8 رقم از 16 رقم شماره موتور او در سامانه بیمه ثبت شده بود، وضعیت خودرو «بدون بیمه‌» نمایش داده می‌شد. ما خدمات الکترونیکی را پیاده کرده بودیم اما چون داده‌ها تمیز نبود نمی‌توانستیم به مردم خدمات ارائه دهیم.»

به صورت میانگین، بالای 20 درصد خدمات کل دستگاه‌ها به‌صورت هوشمند ارائه می‌شود. ما از برنامه‌ی ارائه‌شده عقب نیستیم اما باید از خدماتی مانند هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد استفاده کنیم.

ما با ارزیابی شاخص‌های مختلف، مسئولان دستگاه‌ها را حساس می‌کنیم که شاخص‌های خود را بهبود ببخشند. تمام تلاش ما این است که دستگاه‌ها از پراکندگی خارج شده و خدمات در پنجره واحدی تجمیع شوند. رویکرد ما در دوره یازدهم این بوده که مردم با یک سامانه طرف باشند و همه‌ی خدمات در پنجره واحد خدمات هوشمند ارائه شود.

توسط mohtavaclick.ir