در دنیای بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)، اغلب تمرکز ما روی محتوای صفحات، ساختار لینک‌ها، سرعت سایت و ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس است. اما یکی از منابع کمتر شناخته‌شده و در عین حال بسیار قدرتمند برای تحلیل رفتار خزنده‌های گوگل و کاربران، فایل‌های لاگ سرور (Log Files) هستند. این فایل‌ها می‌توانند اطلاعات بی‌نهایت ارزشمندی درباره وضعیت فنی سایت، نحوه خزش (Crawling) گوگل و خطاهای احتمالی ارائه دهند؛ به شرط آنکه بدانید چگونه آن‌ها را تحلیل کنید.

لاگ فایل‌ها را می‌توان در چهار دسته تقسیم بندی کرد: لاگ فایل‌های بخش اصلی (log main)، لاگ فایل‌های بخش گزارش‌ها (log report)، لاگ فایل‌های بخش‌های تخصصی (log specific)، و لاگ فایل‌های بخش اقصاد (log economic).

لاگ فایل‌ها حاوی اطلاعات دقیق و فوری هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا مسائل فنی در سئو را حل کنید. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تحت تأثیر آن‌ها، کدهای وضعیت HTTP است که به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت را شناسایی کرده و بفهمید کدام صفحات به‌درستی پاسخ داده‌اند و کدام‌ها با خطا مواجه شده‌اند. اگر خزنده گوگل دائماً با کدهای 5xx یا 404 مواجه شود، اعتبار سایت شما کاهش می‌یابد و Crawl Budget هدر می‌رود.

لاگ فایل‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا صفحاتی را شناسایی کنید که توسط گوگل نادیده گرفته شده‌اند یا در دسترس نبوده‌اند. این صفحات ممکن است بی‌ارزش، تکراری، یا خودکار تولید شده باشند. بنابراین، بررسی لاگ‌ها به شما امکان می‌دهد تا شناسایی مسیرهای بی‌ارزش خزیده‌شده و به‌روز رسانی دستورات Disallow در فایل robots.txt برای مسدود کردن این مسیرها را داشته باشید.

ارزیابی سئو باید بر روی یک سایت آنی یا کلی باشد. راستی آزمایی سه تکرار برای یک صفحه یا خدمات در هر یک از روش‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

اینترنت:

– تست ضریب کارایی و پاسخ دهی
– تست سرعت بارگذاری
– تست تحلیل چیپ ریسلرز

از طریق نتیجه تحلیل نشان داده شده در بیانیه عمل می‌شود.

در این مقاله، راه کارهایی برای بهینه‌سازی سایت نهایی را به manière تست اعتباری برای یک اتصال ذاتی در نرم افزار نهایی نشان داده شده است.

توسط mohtavaclick