رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیعزاده، اظهار کرد که ورود نیروهای غیرمتخصص و آموزشناپذیر به بدنه دولت، هزینهها را افزایش داده و کیفیت خدمات به جزن اندکی بهبود نیافته است. او اضافه کرد که بدلیل تراکم نیروی انسانی در دستگاهها و افزایش هزینه تمامشده خدمات دولتی، ناچیز بوده است.
رفیعزاده تصریح کرد که جذب نیرو بدون ضابطه در گذشته، پستهای بلاتصدی را منجر به اعتقا طلبی در شاغلین کرده و پیامد این موضوع، کاهش رضایتمندی از خدمات دولت است. در واقع، با توجه به نداشتن آموزشپذیری و مهارتهای لازم، استخدام افراد بیفنتر در سیستم اداری، آینده خدمات دولتی را تهدید میکند.
برای مثال، یکی از مهمترین اهداف دولت چهاردهم، تمرکز است از ساختارهای ستادی به سمت عملیات و واحدهای اجرایی است. همچنین در مدل جدید استخدام، ۷۰ درصد از امتیاز نهایی به آزمون کتبی و ۳۰ درصد به ارزیابیهای تکمیلی و مصاحبه اختصاص مییابد. این رویکرد بر این استوار است که بتواند مشاغل کافی را برای نفرات متقاضی فراهم کند. با وجود این تردید منجر شده که آیا لزوماً آنها در «اغلب» شغلها افتخار «تخصص» میکنند یا خیر؟
بسیاری از این سوالات تنها با تحلیل فراتر از رویکردهای governmental میتوانند پاسخ شوند. تنگنای فساد اداری سیستم را ما چطور دربر میگیریم؟ له نظرم آنها نظام اداری را باید یکجورتر و راحتتر به مردم ارائه دهند. برای مثال تنگنای فواید قانونها را چگونه میتوانيم برای والدین کودک پاسخ کرد که اسمش صنعت فساد در سیستم اداری می شود.
قلب این سیستم یادگیری، تعلیم و تربیت است و به همین خاطر است که در کجا باید این نظام را تغییر داد؟
اگر هر کسی میبایست نظام اداری را برای ما در هم بگذارد این است که ما باید نظام اداری را برای وی سازی داشته باشیم.