روندهای مهمی در حال وقوع در نظام آموزش کشور هستند. یکی از این روندها، ضرورت بازطراحی سیستم راهاندازیشده برای معرفی شایستگی معلمان است. از سال گذشته، سازمان سنجش آموزش کشور جداگانهای برای این موضوع راهاندازی کرده است و کارنامه نتایجان را هم برای متقاضیان معلمان در سامانه جامع آزمون سراسری منتشر کرده است.
هنوز زمان ارائه هدایت در انتخاب رشتهها برای معلمان بهعنوان یک گروه特別 نیست. بخشی از این مشکل به دلایل شرایط و شیوهنامه سازمان سنجش آموزش کشور برمیگردد که تا به امروز با تغییر و تألیف برخی نکات این شیوهنامه مواجه بوده است.
حالا، این سازمان با ممنوعیت ورود به برخی رشتهها با نصاب نمره معینی، زندگی آموزشی معلمان را بیشتر پیچیده کرده است. در این میان، اولویت بسیار بیشتری به معلمان مربوط به اعلام نتایجان آزمون سراسری ضروری است. یکی از کاربردهای کلی این کارنامه مربوط به بومی یا غیربومی بودن معلمان برای کل کشور است.
در حال حاضر همچنین، معلمان باید قادر باشند محلی که میخواهند در آن خدمت کنند را انتخاب کنند. تعامل تمامی این موارد و البته مشخص کردن سایر ضوابط و شرایط در نوع انتخاب رشته مختلف – بدون هیچ نظامی و ناظری – به تبعیت از راهاندازی جداگانه سیستم و دخالت در آن، در چارچوب دادههای حفظشده در سامانه متخصصان آموزش کشور بهتر خواهد شد.
از دیگر سو، در حال حاضر اکثر رشتههای دانشگاههای تربیت معلم و فرهنگیان به صورت مجزا انتخاب نمیشود. در حال حاضر اگر مثلاٌ رشته ریاضی برای یک ایثارگر یا رزمند با نصاب یکسان در نظر گرفته میشود، خیلی از ایثارگران و رزمندگان مجاز به انتخاب رشته نخواهند بود و این شاید بستری باشد برای مبارزه با این نوع نگاه.
علاوه بر این، شیوهنامهٔ کارشناسی ارشد سنجش ادارات را از سالهای پیش برای کارشناسی و گرایشهای هر رشتهای از جمله رشتهها برای معلمان نسا (پردیسهای) که برای استخدام نگرفتهاند نخواهد توانست بسیار پیچیده شود. از ابتدا قطعاً هرچه منابع उपलबید نیست سؤالهای متقاضیان کم نخواهد بود.