**بررسی چالشها و راهحلهای مربوط به وضعیت نشر کتاب در ایران**
براساس آمار رسمی و غیررسمی، سهم کتاب در سبد خرید خانوارهای ایرانی بسیار اندک است. این امر به کاهش سرانه مطالعه و تنزل مؤلفههای فرهنگ عمومی ایرانیان منجر میشود. اکثر مردم از طریق کتاب، خوراک فکری ناچیزی دارند و دچار سوء تغذیه فرهنگی میشوند.
**طراحی کالابرگهای اختصاصی دائمی برای خرید کتاب**
امروزه شاهدEXPR مسائل اقتصادی و معیشتی در کشورمان هستیم. شاید طرح کالابرگهای اختصاصی دائمی برای خرید کتاب، خصوصاً در کنار بن خریدهای کتاب مقطعی در موسم نمایشگاه کتاب، راهگشا باشد. این طرح میتواند در دهکهای مختلف، راهگشا باشد و دولت با این طرح، نفعی مستقیم به طور خود را به طور مستقیم خواهد گرفت. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند با همکاری نهادها و اتحادیههای صنفی در حوزه نشر، طرح کالابرگهای اختصاصی دائمی را ایجاد کند.
**اهمیت رسیدگی به قیمتگذاری کتاب**
در مسئله قیمتگذاری کتاب نباید تکبعدی به ماجرا نگریست و علاوه بر ملاحظات اقتصادی، باید ملاحظات فرهنگی و اجتماعی را نیز مد نظر داشت. همزمان که تورم مالی در جامعه فزونی مییابد، تورم اندیشگانی نیز بالا میرود و نیاز و عطش فکری افراد جامعه، مخصوصاً جوانان میطلبد تا آثار و کتابهای متنوعی برای پاسخ به این تقاضای بر حق آنان تهیه، تدارک و عرضه شود.
**راهحلهای پیشنهادی برای مشکل قیمت کتاب**
هزینههای آمادهسازی (اعم از تایپ، صحافی، لیتوگرافی، فیلم و زینک و…) در کنار قصه پرغصه قیمت کاغذ سرسامآور است؛ ضمن اینکه هزینههای جنبی مربوط به توزیع و پخش کتاب نیز به دلیل افزایش هزینههای سربار پیرامونی، روز به روز افزایش مییابند. یک راهحل پیشنهادی برای این مشکل، کاهش یا تعدیل حقالتألیف نویسندگان است.
**نیز پیشنهادات به امرار معاش ناشران**
در شرایط بغرنج کنونی که قیمت کتاب سربه فلک کشیده، اگر حمایتهای دولتی از این طیف به عمل نیاید، سونامی ورشکستگی اقتصادی آنها، تغییر شغلی و کاربری اماکن مرتبط با حوزه کتاب به وقوع خواهد پیوست. دولت میتواند این افراد را از ورشکستگی مطلق نجات دهد و از حمایت بیشتری برخوردار شوند.
**افزایش حمایت از ناشران**
حالت حمایتهای دولتی از ناشران، کمک تمامی مباحثی را که در پاراگراف قبلی آمد، انجام دهد و ادامه نداد.
**تقطیع آثار حجیم به دفاتر مستقل**
یکی از راهحلهای ناشران خارجی در مواجهه با افزایش هزینههای نشر، تقطیع آثار حجیم به دفاتر مستقل است؛ ذائقه فرهنگی انسان اپیزودیککردن محصولات فرهنگی را مانند سریالهای تلویزیونی میپسندد و آنها را دنبال میکند. این راهحل میتواند درباره برخی آثار مطول در بین ناشران ایرانی مورد توجه قرار گیرد.
**استفاده از ظرفیت تبلیغات بازرگانی**
یکی دیگر از ترفندهای جذب بودجه در میان ناشران خارجی، استفاده از ظرفیت تبلیغات بازرگانی و درج آگهیهای شرکتهای خصوصی است؛ این موضوع به شکل تبلیغ نام و برند شرکت در غرفه ناشر در نمایشگاههای مختلف، تبلیغ در قالب پشت جلد و… قابل انجام و ذیل مباحث مربوط به اقتصاد نشر، متعارف است.
**تسهیلات اقتصادی برای ناشران**
ناشران امروز به شمارگان محدود اقبال دارند؛ یکی از دلایل این امر، رهایی از هزینههای انبار و دپو است تا بلکه بتوانند صرفهجویی ریالی انجام دهند و اندکی از قیمت پشت جلد آثار خود بکاهند. ارائه تسهیلات و بهطور مشخص اعطای بلاعوض فضا برای انبار کتاب ناشران در این خصوص از سوی دولت میتواند مورد توجه قرار گیرد.
**جذب سرمایهگذاری مردمی**
如果 میتوانیم اصول حرفهای بازاریابی را به درستی اجرا کنیم، میتوان به این ظرفیت کمتراستفاده شده، بیشتر اندیشید. احساس انسجام قویتری به گالریهای هنر با جذب مالی در اندیشه دارد. طراح گالری اگر به جانشیناتی شرایطش اضافه شود بیشتر باشد، زمینه بشود برای همراهی بیشتری.