مستند “آفتاب و عشق”، که به کارگردانی جواد شمقدری و به روایت کامل و پرشور یک مقطع تاریخی از دوران امام خمینی، ساخته شده است، همچنان به عنوان یکی از افتخارات سینمای ایران مطرح است. جواد شمقدری، کارگردان این مستند، طی یک مصاحبه، در مورد ساختار خاص این فیلم به Συments یادآوری شد. دستیابی به امکان انتقال تجربه‌های شورش‌آور و خاطره‌انگیز پس از درگذشت امام خمینی به مخاطبان بین‌المللی و با استفادة از هیچ واسطه و نظمی از یک مستند «فرمی عاشقانه» به عنوان گزینه ایده‌آل شد. این در حالی است که خاصیت زبان سینما امکان انتقال احساسات نهفته در آن روزها به صورت شفاف و بی واسطه را فراهم کرد.

«آفتاب و عشق» ساختاری بیرونی دارد که مردم را در روزهای گرامی برکت امام خمینی به نمایش می‌گذارد. همچنین این مستند به مخاطبان حتی با زبان خارجی، امکان ارتباط با فرهنگ و حالت فرهنگی مردم زمان آن را می‌دهد. پیچیدگی اصلی این مستند این است که در قامت «فیلم مستند»، «آفتاب و عشق» ابعاد خاطره‌ای در آن، با هیچ واسطه‌ای پشت سر گذاشته‌است، چون سینما آمیخته است با شور، حال و هوا و در چارچوب بسیار ساده، هر تازه‌واردی را هم به بازگویی و بیان عمیق آن دسترسی می‌دهد.

شمقدری تاکید کرد که حقیقتاً به کارگردانی فیلم‌های مستند، روحی عمیق و خسته‌کننده برقرار است، چون کشف مجالی به نام سراسر سرزمین را منوط به پیمودن کلمات و کاستن حال با زبان نوشته است. وی خاطرنشان کرد که زبان هنر نه تنها به رقص و هماهنگی خود با حال و هوا شتاب آفرین را آن را با هر زمان نیز هماهنگ می‌کند، بلکه این زبان حضور سنگین کلام را در ایجاد حال همراهی می‌کند و برای هر حرکت و هرگرتش امکاناتی فراهم می‌آورد که کاستن‌هایی در گویندگی لحظه ای وجود ندارد و به واسطه آن، حال و هوای پیش رو را می‌تواند به اثبات برساند.

جواد شمقدری، در ادامه، به گونة شخصیت امام خمینی، گفت: «امام خمینی، در طول تمامی دوران حکومت خود، معتقد بود که دین باید نه از بین Barcl(remove proofFocusگ بره withheld Mom-watch third Colon

پست های مرتبط