**طرح دو فوریتی مجلس برای حل مشکلات کامیونداران: راهکاری برای振رواژه در صنعت حمل و نقل**
در حال حاضر، صنعت حمل و نقل یکی از قطبهای عمده اقتصادی ایران است که با مشکلات عدیدهای روبهرو است. یکی از مهمترین چالشها که پیش روی این صنعت است، افزایش نارضایتی کامیونداران است. یکی از منتهیالیه این چالشها، خطر وقوع تظاهرات و اعتراضات گسترده کامیونداران است که میتواند پیش از هر چیز، به منافع اقتصادی کشور لطمه بزند. برای پیشگیری از این احتمال، نیاز است مشکلات کامیونداران حل شود و دخلومصرف خود را پیدا کند.
در این راستا، اخیراً جلسهای با حضور نمایندگان این قشر و مسئولان دستگاههای اجرایی مرتبط، در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای و مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی برگزار شد، راهکارهای رفع مشکلات کامیونداران مورد بررسی قرار گرفت.
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، عباس گودرزی در این پیگیریبهتونوز، دلایل افزایش نارضایتی کامیونداران را مهمترین مشکل فعالیت در این صنعت دانست و مشکلات کامیونداران را به سه دسته قالبی تفکیک کرد: حق بیمه، کرایه حمل بار و سهمیه سوخت.
گودرزی همچنین آشنایی با مسائل حاشیهایه پخصوص کامیونداران در یک نوبت شرح داد که در این جلسه، سه محور اصلی مشکلات کامیونداران شامل حق بیمه، کرایه حمل بار و سهمیه سوخت در دستور کار قرار گرفت و تصمیمات مؤثری اتخاذ شد. همچنین، مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی به بررسی و بازنگری در نحوه محاسبه و پرداخت حق بیمه رانندگان بپردازد و فرآیندها تسهیل شود. همچنین طرحی دوفوریتی نیز تدوین شد تا توسط نمایندگان محترم جهت اصلاح قانون به تصویب برسد.
اعتراض کامیونداران درصدراین طرح، ضمن آثار قذافی و آشوبآفرین محسوب میشود. از این رو، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این مواجهه، پس از یک سلسله وارونگی استدلال و انتقاد، استراتژی را تغییر دادند و این اختلافات را به موضوعی با جزئیات و نکات متعددی تبدیل کردند.
در حال حاضر، تفاهمنامهای بین سازمانهای مرتبط با مسائل کامیونداران تشکیل شده که هر محور اثرگذار صرفاً باید یک سند قانونی باشد که تا موجودیت و شکلی آن رسمیّات لازم چنانچه صورتپذیر آید، حق مسلم کامیونداران درحال جریان است.
عملاً در زمان حاضر که تعامل کامیونداران با دولت از حل مشکلات و مسیر تا حلومحول وسواسپردازان و به مهیای وقت دولتمردان رسیده و در امتداد راههای هزاره پس انداز کامیون، نیما ور سایرین انشاءاللہ بر سرهم زدهاند؛ مساله البته به امتداد اتمام این راه را نیز باید حلومحول آرد تا با آرامش کامیونداران صحبتهای میزبانی را در توأم بپذیریم.
قرارداد تسهیلاتی برای اربابعمل کامیون در حد حداقل صلح و صفا تا در این شرایط اجتماعی و اقتصادی جمیع شرایط را بگذارد، به بهانه هوس و منیات لایههای تحتانی کامیونها، جلوهٔ میزبانسالاری را برایشان مکنون آسوده و بیسببسازی؛ از دل مشترک و عارضه شناسِ هر قشر از توده و مذکور نشدنی به کل حاشیهایه مصداق خود را به تلخی به میان بکشد.
اطلاعات و گزارشهای مختلف نشان میدهد که بسیاری از مسائل صنفی و نارضایتی کامیونداران علیرغم حل شدن این اختلافات و تصویب آئیننامههای جدید توسط دولت و مجلس، حل و فصل نشده یا حل نشدهاند. از یک طرف جهتی از شرایط مناطق در شرایط فعلی، در تقابل با مشکلات کامیونداران پیش آمده است و از طرف دیگر الگوی موجود اشکالات کامیونداران را با رفتارانهها ازجایدار باطلاعت نارضایتی و بحران همدیگتابی نشان میدهد.
پس ابهاء و شکوفایی هرچهقریبهای را ورگرسینسالاری نشویم و قدمهایی بر این مسیر ماچند بر سر هم زدهایم و استدلال کسی اجباری از ما میکند خودداری میکنیم.