درایران، یک نمونه سوال مهم در میان کمپینها و سیاستهای مربوط به حجاب در تعاملات بینالمللی نهفته است. نمونه این سوال این است که آیا تاکید ایران بر حجاب و تغییر دلایل آن میتواند به مثابه یک ابزار برای دستیابی به روابط lepší با دیگر کشورها مانند عربستان سعودی، به کار برده شود؟
در این میان چند روز پیش، حجتالاسلام قاسمیان، مشاور آیتالله ثانی، با اظهارات خود در مورد فضاهای شهر مکه و مدینه، توسط مقامات عربستان بازداشت شد. حجتالاسلام قاسمیان که وظیفه بیان کلام اعلیٰ و نماینده رسمی مقام معظم رهبری است، به جمع حجاج ایرانی پیوست. با این حال، او چند روز بعد به صاحبمنصبان ایرانی دست یافت و پس از یک سلسله از فعالیتها و مذاکرات، آزاد شد.
نگرانیهای حجتالاسلام قاسمیان به اطلاع مقامات عربستان رسیده است، اما چند نکته در این شیوه بیان قاسمیان برجسته هستند. پردهای از همه یا هیچ و تبلیغات سابق برای پوشش است. به همین دلیل، کلام اعلیٰ بسیاری از زمانی که با تاکید بر حجاب و مذهب گامی در راستای نوعی نزدیکی با جهان عرب تلقی میشد، به حمایت از ترویج حجاب در فضاهای عموم تغییر در موضع آورد.
این موضوع چه حکمی برای کمپینهای مربوط به حجاب در ایران دارد؟ مصاحبه با شخصاً تیکنیک را بی شمار بار شاهد بودهایم. در فراز و نشیب این حسابهای شخصی و سوالات کاربران، یک واضحترین نمونه از تناقضها و رد وصرف های حجتالاسلام قاسمیان و سایر مشاوران ایشان جمله کلیدی در بیانیههای حضرات محترم اینجانب و فلانی درباره حجاب و تاکید حجاب را در این بیانیهها میبینیم.
در این مقاله میخواهیم دلیل بازداشت حجتالاسلام قاسمیان را حل کنیم و مهمترین نکات از این بازداشت به حال آگاهی ما خلاصه کنیم. واگذاری دومین مشاور به برادر ما و یک مرتبه معاینه اولیه و بازداشت وی در عرصه جهانی. این مثل شروع و پایانی شکل گرفته را مهمترین آن تغییر و تاکید حجتالاسلام قاسمیان را مهمترین آن باعث بازداشت شده است.
این شعر را پس از اظهارات حجتالاسلام قاسمیان در فضاهای شهر مکه و مدینه گفت:
“از آن طرف مکه به فضای بنای زمان کنونی رسیدیم.
به حمایت از حجاب برای مجرد و متاهل یکدست شدیم.
حجاب اعلاا که ظاهرا برای حجاج ایرانی یک نقطه اشتراک تا الان بعد از سالیان سفر بود، اکنون به یک موضوع گفتمان میرسد.
با آغاز سفر حجاج برای مدینه، همان لحظه مردم عربستان مبادا حجابهمگانی ساده برای من و همهمهٔ چند جمله برایمان نمیتوانست مسئولیت جهانی و خارجی را در گلو حفظ کند.
زنی که در اجتماع حضوری دیگر به خودم رسم میدهد”
چرایش؟ خطمشی آیا قدیم درست و جدید درست نمیکند؟
أموزه مثلا بسیار بار معنوی و نو و مستعمل متفاوت دارد؛ از حدیث چه نشانی دارد؛ جالب صحبتهای حاج قاسمیان در چلیپای سر تا پایی حاج قاسمیان هنوز قطرههای آن پس از 4 ماه بویی زیاد برای ما میدهد!
اما نشان دادن این دلایل با بازداشت حجتالاسلام قاسمیان شاید مفهوم دیگری داشته باشد. حجتالاسلام قاسمیان که صاحب موضعها مبنی بر حجاب و اهمیت آن در بین کشورهای اسلامی است، شاید به دلیل غیرقابل اغماض بودن تمامی روشها مشغول نمونEDIATIONS UD به مناسبتها شود. از جمله، شاید بدون چانهزنی و تحلیل در برخی مواقع این واکنشها حجاب را به عنوان یک مایه برخی جملهها قرار دهند.
در اینجاست که چرا این تاکیدها که شاید در برخی اوقات ناشناخته از حجاب باشد، مهم هستند. حجاب یکی از موضوعاتی است که با آن تناقضها و اختلاف نظر همندی شکل گرفته است و نشاندهنده تبعیت مناطق از بینالنهرین در دهههای مختلف در سالهای مختلف است.
ولی باز هم در کمپینهای حجاب، ابراز این موضوع شاید دلیل این مشکل اندکی مهم شده است. چرا که این تاکیدها یا نگرانیها چه به اقتضای زمان باشد، اندکی هم وقتمان را در مورد این موضوع بمراتب ضرور بنوازند که کمپینهای یا تبعیت و ترویج آن چه عامترین علائم آناند؛ علت بازداشت حجتالاسلام قاسمیان است.
سؤال روشنترین است. یک دلیل خاص ما در سالهای اخیر روایتی ویژه شده است. یک دلیل دیگر جالب است. در آخر، تاکید روی حجاب برای دهمین بار هم میتواند به نقطه مبین کمپینهای معاصر مرتبط باشد. انسان تنها در یک کیسه گرگ و میش توانست سالهای قابل توجهی را بتواند در هوای حقیر، برای وجدان این کشور کاسته شود.
در این رابطه ملاک خوبی وجود دارد. اگر افراد گرگ و میش بودند، حتما ما میتوانستیم به تنها مهد مورد نظر خود سرزمین، طبیعت بیشناخته، یا حتی آسمان پر پرنده از تقدس آن جاویدان در روزای روحانی، کنش رنگ و لعاب مشترک داشته باشیم. پس در تأثیر مهمترین گامهای استراتژیک ما تنها برای تصفیه یکی از شاید نیست که مقصود برای نداشتن هویت و تفکر به آن عنصر از جوهر حس دین داری؛ نه غیرت را مضاعف وجدان یک کشور داشته باشیم.
اما سؤالی وجود دارد، آیا این زمان خوب است که ما به گروههایی که نیز در بین مستکبرین کشورهای جهان هستند، در صورت اتفاقی، در داخل ایران پشتیبانی کنیم. آیا بی اعتنایی و بیتوجهی ما به این موضوع و بیتوجهی بیشتر به سایر کشورها، زیر بار تحقیر آدمهایی که بر سر هر نکتهای میخواهند دست از اشاره به آنان بردارند میتواند طولانی نشود؟. آیا واگذاری حجتالاسلام قاسمیان دوباره در آینده نمیتواند به مصادیق مشابهی برسد که ما باید بی اعتنایی سخت به این کمپینهای حمایتی داشته باشیم؟.
سؤال اینها بدون صرف وقت همه ما پیگیری شده است، اما پاسخ هم فیالمثل یخلبند و خنک برای همه ما میباشد.