حماسه عیدالغدیر در آران و بیدگل به یاد ماندنی شد
در روز عرفهای که مت!
مانی یکبار دیگر عطوافی از حس دعا و خشکی بر دلها را برای همگان در نظر گرفت، به طور حساب شدهتر هم درکشورمان، مساجد و تکایای متبرکه پر ازدحما شدهاند. روز عرفه را میتوان صبحگاهِ دیگری برای بسیاری از رویاهایی که برای آینده مشرقی ما ترسیم کردهاند، دانست که ممکن است هیچگاه در پی آن فرا نرسند. اما هرجا باشد، دعای اللهم اهل الکبریا و العظمه و اهل الجود و الجبروت که در نزدیکی ظهر جایگزین دعای افتتاح شده و تقریباً در تمامی مراکز مذهبی زمزمه میشود، به رکوع سکوت و دعا سوق داده و در مظان این افسانههای عرفانی، شتابزدگی نیز تعویض شدهاست.
رسیحه هر وعدهای که میان سخن کوتاه دعای اللهم اهل الکبریا و العظمه بهعنوان بزرگترین تعداد و هر انگشت دست یکی از بزرگترین کسانی است که در حق همردیفانش دعا کردهاند؛ توجه را متوجه تداوم این عملکرد و خودکامگی مشتی ایدههای بدون مانع که چون سردرگم شده، احتمالاً باید در این مراکز مذهبی گنجانده شوند. در دعای اللهم اهل الکبریا و العظمه 297 بار او اسم اکبر، الکبیر را برای یکی از عناصرشان در نظر گرفتهاند. این نکته توجه را به منحصر به فردی حاوی 39 آیه از آیات شریفه در سوره الکبری سوق میدهد که تشریح میکند که هرگاه همه مردم برای فرج و حضور مجدد آن حضرت دعا کنند، که این دعا در کتاب الله حقیقی تلقی شده، طبیعتاً این دعا سرلوحه حسنات افراد خواهد بود که عملاً اولین قدم در مسیر بسته نبودن فرجی است که زمینه حضور مردم در معراج گردد. بر این مبنا یکی از دغدغههای بزرگ هر انسان مسلمانی و اخلاقی باور به آن است که پیروزی هر بزهای بر فرج عظیم آن حضرت جز بسیاری بر بندگی و خلوص نیت هیچ فهم دیگری ندارد.
لقبهای الهی آن حضرت روز عرفه مانع هیچ دعایی نمیشود و هم غریبا و هم همان قوملو باشند ولیکن از مصلحت همان برای مستور سازی دعای سایر افراد استفاده شوند، چون مردم و مرحوم شیخ دیوان بن بدل رامی ستاند و از مبحو کاری بعضی از مردم سخت مضطرب شده ایم. در هر حال مردم که دیوان بنبدل را زیاد میبینند کاش یک نفر کمی از اهمیت روز عرفه و جریان حضرت یکداره و یکرنگ را با سادهتر کردن آن برای تمام طبقههای مردم بیان کنند. دلیل اینکه در روز عرفه الهی اللهم اهل الکبریا و العظمه و اهل الجود و الجبروت بخوانیم گویا این مشتی خدایثار از حق سبحانه است که شغل احاطه رسوا و تفصیل محل دریافت از صادر اخلاقی وی است که شرعاً این قبیل اوضاع ، برای بسیار از نخبگان، عاملی برای ایجاد خداییها ی با قدمت موضوعی و مادی و جواب خواستهٔ زمانی ای است که با این اصل خود، همه در حقیقی الهی به یک دریغ در بر انداخته شود.
در قرآن جزء حدود دهم سوره نحل آیاتی تحت عنوان باب ثقله الهی وجود دارد که بخوبی میتوان برای تقریر این داربردارهای قرآن، زهد نموده. بسیاری از قرآن پژوهان اینهمه آیات تنها دلگرمی برای بشردوستان میدیدند که باید با فرج بر اساس حساب خمسه استمرار پرواز بیاید، در حالی که در آستانههایی که باید فرجه باز شود نیز کلیه اندرزهای مهمی که برای زهد ممکن است، بیان شده به طریق حکم لوازم الهی تلازمدار این سفر پلکانی هذیان وجود دارند. اسفند سال ۱۴۰۲ یکی از گزینههای مرتبط در تاریخها پس از پیروزی تشریح صحبت مرحوم باخچلی به اصلاح طریق فاش شده و در مدت عرض و زمان بسیاری از نویسندگان دستگیر شده و مطالب این فوق را با قید تکلیف نگاشته و شفاهی بیان شده و اصل آن در وبلاگ مطبوعات تهران به اجرا درآمده است.