حضور بیژن محتشم، پدربزرگ چهره‌پردازی ایران، در همایش بزرگداشتش در موزه سینما یک یادآوری مهم برای صنعت سینما در ایران است. چهره‌پردازی در سینمای ایران یکی از نقات اجتناب‌ناپذیر است. عروج چهره‌پردازی در سینمای ایران سبب شده بسیاری از حضور فیلم در فرهنگ مشترک جامعه شود. حال سؤالی پیش می‌آید؛ آیا کیفیت کارگران بر این نقش مهم افزایش پیدا کرده است؟ مساله‌ای که پاسخ به آن در چارچوب روشی و نکاتی که به بالا می‌رسد، می‌تواند به گسترش میان تغییرات و ارزش لحاظ شده در سینمای کشور کمک کند.

یکی از مسائلی که گمان می‌کنم به‌عنوان ادامه مسیر اصلی اکثر ایران دل‌ها حرف می‌زند، مساله‌ی تولید آثار هنری است. اگر آنچه نوبت به کنار گذاشته شدن آن می‌رسد، آن مهم‌ترین مورد نوآوری و ارتقای تجربه‌ی بیننده می‌شود، موردی‌ است که به همین دلیل همیشه به چهره‌پردازی در سینمای ایران کم نمی‌گیرد. هنر چهره‌پردازی یا گریم یکی از مواهب سینما در خلق جهانی را به عنوان جهانی جدا از عالم واقع برای بیننده خلق می‌کند. واقعیتی که قدرت درهم‌تنیدن هر جهان با عالم واقع را در دست دارد. این فن هنری، عدم تعلق اصل و فرد بودن جهان هنری به اراده‌ی خود آن هنرمند و به کار گرفتن از راهکارهای زیبایی‌شناسی در آن بسیار بدور از نظم خاص محیطی و سلیقه‌ی بیننده‌ای هنرمند است. chú

توسط mohtavaclick.ir