دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ منتشر شد و با آن به چهرهای عجیب و متفاوتی از نظام استخدامی این وزارتخانه یورش زد. ظرفیت پذیرش برخی از رشتههای دانشگاهی به قدری کم بود که به طرز تصور چندانی نمیشد. امسال برعکس سالهای گذشته، به جای增加 ظرفیت پذیرش، ظرفیتهای وجود داشت که از ۱ تا ۵ رشته محل در بعض رشتههای دانشگاهی وجود داشت. ترسیم شکوفایی و تجلی سه اصل خدمترسانی، حقوقReceived، و آگاهی کم در ارائه خدمات آموزشی را به خطر میاندازد.
در این راستا شهروندخبرنگاران ما با ارسال پیامهایی خواستار رسیدگی به این موضوع شدند و از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.
پیام شهروندخبرنگارها نشان میدهد که چگونه فهم و درک پیچیدگی نظام استخدامی آموزش و پرورش به عوض صرف ایراد کردن سوالات و شکایتها، به نقد و مداقی هرچه بیشتر روی مشکلات متداول این وزارتخانه روی آورده است.
شهروند خبرنگار دیگر میگوید: از آنجایی که بهخاطر رشتههای غیررسمی و غیررابطهدار ندارم در این سال یعنی امسال یک سهمی در آزمون ندارم. علاوه بر من، بسیاری از داوطلبان آزمون استخدامی سالیان سال در آموزش و پرورش خدمت کردهاند ولی به دلیل نبودن رشتههایشان در دفترچه آزمون استخدامی شانس قبولی و استخدام رسمی رو از دست دادیم. علاوه بر اینکه سال گذشته رشته من بیوتکنولوژی کشاورزی حق شرکت در دبیری زیست را داشت امسال متاسفانه حذف شده است. از طرف شما پیگیری بفرمایید.
در ابتدای این سرآغاز، این سوال مطرح میشود که چه حکایتهایی را میتوان در این مسئولین به جا گذاشت؟
آیا آنها تشویق به ضعف و بن بست میخواستند یا به این اتفاق نمیاندیشیدند؟
یا مسئولین چه تلاشی برای رفع این امر کردهاند؟
قبل از هر چیز، لازم است عرض کنم که این چالش و مشکل و چالشهای آن ریشه در این است که چندین سال متوالی تعداد تحصیلکردگان هر ساله افزایش خود را میکند؛ باعث بسیاری از شهرهای مختلف ایران در حال حذف رشتههایی است که همواره در برنامهاستخدامی موجود هستند.
در این میان این سوال لحاظ میشود که به نظر شما پیگیری مسئولین خوب به عمل بوده یا خیر؟