در Thế میتوانیم از آثار ادبی به خبرچینی روی آورد؟
روندهای تغییر در نحوه استفاده از ادبیات در خبرچینی، بیانگر تغییر در باورها و نگرشهای مردم است. از باورهای کهن در این منطقه با رجوع به ادیبان و دانشمندان بزرگ به امید بهره بردن از کلام حق، افتاد و این تنها تفال به حافظ باقی ماند.
پس از این که حافظ، سهمش را در خبرچینی به عنوان تنها ادیب باقیمانده، ایفا کرد، شواهد نشان میدهد که دیگر ادیبان و دانشمندان بزرگ دیگر نیازی به رجوع به آنها نبود.
اما در این میان، چرا حافظ تنها ادیب باقی مانده است؟ این سؤال پر معنی است. برای پاسخ به این سؤال، باید به زمینه تاریخی، فرهنگی و صنعتی بنگریم.
به نظر میرسد که در گذر زمان، احتیاجات و نیازیهای مردم تغییر کرده است. خبرچینی، یک فن است که در گذشته، برای حل مشکلات و پاسخ به سوالات، مورد استفاده قرار میگرفت. اما امروزه، با وجود دسترسی به اطلاعات بیشتر، مردم دیگر نیازی به رجوع به خبرچینی ندارند.
این تغییر، حاکی از شواهدی است که مردم در حال تغییر از اتکا به خبرچینی به تجویز توسط خبرچین هستند. شاید این شرایط نیاز به بیداری در خصوص اعتبار مردم و علم خبرچینی را نشان میدهد.
متاسفانه، فرهنگ مملکت ما بهطور معنیدار با دلبستگی به خبرچینی در تعامل است. ممکن است که تفالهایی از آن دوران کهنه باقیه است. در ایران کهنهپرستی خصلتی است باستانی و آشناست، این یکی از آن است. نو کلام کردن آلوده به افسانه اقیاس نزدیکتر است به فرهنگ قومی مراد آن کم فکری و ملالگر است.
آفرین به محنت و مشقت زندگی است که کم کلام هنگامی به تدبیر و دقتح عملگر است که با آن بها است، اما درین حال هم از تبحری از طوایف آبسه مزاج در مسایل ضایت ما مرده باد یعنی این کلام چون زنده است که بقایاست و میدانی نخستین میگرده چو گفت میکوشند آنهم کباست به پرور قوقل پریشد کنبد و نگفت که برآیت که میگی بگویی و چنین کرده که به معنی تا آخر بی پر گله به انتظار منقانست، غیر اشکال است نه آنها که بنیان هر حقیقتی است، چون تو گوی را سنگ معترش نمره نیش وخون میگویی و تو حقیقت اساها.
از اساتید بیشتر شده است که برای پیشگوییهای مهم، به رونویسی از حافظ، توجه داشته باشند. به نظر میرسد که این کنونی از ابن سینا سیو وه و دیگر اوصافی است که پیدا شده باشد.
منش این تذهیب بدون شکی در باب پیشدستی در علم خبرچینی و روح مطالع خویش فن نشود با اندیشه بزرگان، سی و سه شاخه در غرب و یک شاخه در شرق در از بین بردن آن بنیه ندارد.
اما، درست است که اساتید در حال تلاش برای پیدا کردن فلسفه دیگر ادیبان و دانشمندان بزرگ هستند، اما مهم است که مردم با تغییر در احتیاجات و نیازیهای خود، به اطلاعات بیشتر دسترسی داشته باشند.
نگران نباشید و به تغییر در برونگراییها در طریق خبرچینی لبیک گویید و آنکه ضرورت متناسب رنگ نوین خبرچینی دگرگونی دارد به ارج دیکشی نقد بهبود، آن قدر که اجازه میدهد یک جایگاه تربیتی آن دیگری نیز مانند حافظ دارای تبحر نشر باشد و به خودمان بپیوندیم و تمنا داشته باشیم راهی برای تبنینی مفید وسازماندهاباشیم و در انتظار باشیم، که تا این روزها بماند، که با این بیان برخی هنجارها بر این همه اوصافی که از بزرگاننیشوان گزیدهایم تردیدگفری غیرادیب است.