پساز گذشت بیش از یک دهه از ورود اولین لامبورگینی اونتادور به ایران، دستگاهی دیگر از این سوپراسپرت افسانهای با رنگ خاکستری خاص و بدون پلاک ملی در خیابانهای تهران دیده شد. خودرو مذکور از نوع رودستر ۱۲ سیلندر و بهاحتمال زیاد با مجوز گذر موقت وارد شده است؛ موضوعی که بهسرعت در شبکههای اجتماعی خبرساز شد.
اولین بار در سال ۱۳۹۲ اونتادور نارنجی وارد منطقهی آزاد ارس شد و توانست پلاک آزاد دریافت کند. حالا نسخهای جدیدتر و قدرتمندتر از همان خودرو باردیگر نگاهها را بهسمت خود جلب کرده است.
براساس گزارش وبسایت پدال، ورود خودروهای گذر موقت به ایران در سالهای دههی ۱۳۸۰ و اوایل ۱۳۹۰ سادهتر بود و مدلهایی مانند کوروت و رولزرویس و لامبورگینی بهوفور در تهران و کیش و تبریز مشاهده میشدند. با تصویب قوانین محدودکننده، روند واردات این خودروها کُند و عملاً از سبد علایق ثروتمندان حذف شد.
در ماههای اخیر، وضعیت کمی تغییر کرده است و دوباره شاهد تردد خودروهایی مثل فراری و رم TRX و کادیلاک اسکالید با پلاک گذر موقت هستیم. حالا لامبورگینی اونتادور نیز به این جمع پیوسته است؛ سوپراسپرتی که در سال ۲۰۱۱ معرفی و با طراحی تهاجمی و پیشرانهی V12، به یکی از مدلهای پرطرفدار لامبورگینی تبدیل شد.
اونتادور بسته به نسخه بین ۷۰۰ تا ۷۸۰ اسببخار قدرت دارد و در کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. مدل LP780-4 Ultimae جدیدترین نسخهی تولیدی این خودرو محسوب میشود. نسخههای خاص آن مانند SVJ و نمونههای تیونینگشده ممکن است تا بیش از ۱٫۲ میلیون دلار قیمت داشته باشند.
مقالههای مرتبط:
اگرچه مالکیت خودرویی نظیر لامبورگینی اونتادور در ایران برای اغلب افراد غیرممکن است، در کشورهایی همچون امارات مدلهای کارکردهی اونتادور با قیمتهایی درحدود ۵۰ هزار دلار (۳ تا ۴ میلیارد تومان) دردسترس خریداران قرار دارد. همین موضوع باعث شده ست تا برخی اینفلوئنسرها برای دیدهشدن در فضای مجازی، بهسمت این خودروها بروند.
source