شرکت آمریکایی Joby Aviation به دبی اولین تاکسی پرندهی تولیدی خود را تحویل داده و قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۶ خدمات حملونقل هوایی شهری را بهصورت رسمی در این شهر آغاز کند. این شرکت که از سال ۲۰۰۹ روی توسعهی فناوری eVTOL (پرواز و فرود عمودی الکتریکی) کار میکند، پیش از این پروازهای آزمایشی موفقی با حضور خلبان انجام داده است.
دبی با هدف تبدیل شدن به پیشگام حملونقل هوایی پیشرفته، سال گذشته قرارداد انحصاری ۶ سالهای با Joby امضا کرد. براساس این قرارداد، عملیات تجاری از چهار ناحیه از جمله فرودگاه بینالمللی دبی و پالم جمیرا آغاز خواهد شد و Joby از حمایتهای مالی و نظارتی دولت این شهر برخوردار خواهد بود.
در حال حاضر، تاکسی پرندهی Joby از ۶ موتور الکتریکی، ظرفیت پنجنفر (شامل خلبان) و توانایی پرواز تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت و برد ۲۴۰ کیلومتر بهره میبرد. باتریهای لیتیوم-یونی این تاکسی پرنده تا ۱۰هزار چرخه پروازی دوام دارند و پرواز آن صد برابر کمصداتر از هواپیماهای معمولی توصیف شده است.
صنعت حملونقل هوایی، با پیشرفتهای به شدت صورت گرفته در فناوریهای جدید، آمادهسازی زیرساختها و آموزش پرسنل را در دستور کار خود دارد. این پیشرفتها نشان میدهد که استفاده از تاکسیهای پرنده برای حملونقل هوایی شهری آینده، بسیار مهمتر از آنچه فکر میشد میشود.
این پیشرفتها نه تنها برای شهرهای بزرگ مانند دبی، بلکه برای شهرهای هوشمندتر که در حال بهوجود آمدن هستند، میتواند الزامات ارائه خدمات مؤثرتری را بربیاد. فراموش نکنیم که این خدمات انتقالای که راحتتر و ضایعات کمتری را به جا میگذارد، میتواند مشکلات ترافیکی را کاهش دهد و شهروندان را از بد ترافیک رهایی بخشد.
یادآور میشود که در حال حاضر، در ایران نیز مواد و قطعات لازم برای ساخت چنین تاکسی پرنده ای، همرنگ با عقیده و متدولوژیهای اتحادیه اروپا، کافی و قابل دسترس هستند.
در نهایت میتوان گفت که مسئلهٔ اصلی برای تاکسیهای پرنده در شهر دبی این خواهد بود که با تمام فوریتهایی که برای تاکسیهای پرنده باید طی شود، چگونه به این چالشها با بارهای رفاهی برای عموم میتوان با موفقیت تفرج کرد؟