بازار خودرو در ایران پس از فاصله 12 روزه میان ایران و رژیم صهیونیستی در حال رکود deeperیتری است. این رکود ناشی از فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور است، اما ریشههای آن به پیش از بحران بازمیگردد. در مدت طولانیتری از بحران، بازار خودرو دچار انجماد معاملات شد. اتفاقات زیادی چون ابلاغ آئیننامه واردات خودرو برای سال 1404 و اعلام افزایش 15 درصدی قیمت محصولات شرکتهای سایپا و پارس خودرو نتوانستند فضای بیاعتمادی و انتظار در بازار را بشکنند. پس از اعلام آتشبس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، هنوز نشانهای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو دیده نمیشود. اغلب بازیگران این بازار -از فروشندگان تا متقاضیان خرید- همچون سه سال گذشته در حالت انتظار باقی ماندهاند.
برخی از نکات مهم در مورد رکود بازار خودرو عبارتند از:
1. تعلل سیاستگذاران در اعلام قیمت رسمی کارخانهای خودروها که موجب رکود فروش و عرضه شد.
2. رکود در حوزه واردات خودرو که مدتی است وجود داشت، در روزهای اخیر را به عارضهای بیشتر در بازار تبدیل کرد.
3. عدم اطمینان در مورد آینده بازار که موجب کاهش انتظارات و رکود در خرید شد.
4. تعامل کم بین خریداران و فروشندگان که یکی از عواملی است که اقتصاد را به حال تعطیل کرده است.
در چنین شرایطی، سرعت بخشیدن به واردات خودرو میتواند راهحلی باشد. ورود خودروهای جدید، موجب رقابت بیشتر و کاهش انتظارات تورمی و متعادلسازی قیمتها میشود. در غیر این صورت، بازار خودرو و از مهمترین شاخصهای روانی اقتصاد ایران همچنان در وضعیت رکود باقی خواهد ماند.
میتوان گفت یکی از عوامل بازدارنده ورود نسل جدید خودروها همین هزینههای مبالغهای است که با وجود مقررات و گمرک در عرض 9 ماه اخیر增加 شده است. برای مثال قیمت انواع خودروها که مدتهاست ثابت بوده است در سال جاری افزایش یافته است.
برخی از اظهارنظرهای مرتبط با این موضوع را میتوانید در زیر بخوانید:
میتوان گفت این قیمت افزایش 15 درصدی در چارچوب افزایش نرخ دلار 15 درصدی قرار دارد. با افزایش نرخ هر دلار از 110،000 تومان به 127،500 تومان، قیمتهای خودرو 15 درصد افزایش یافته است.