یکی از مسائل فزاینده در نظام آموزشی کشور، فرار مغزها است. این پدیده هنگامی تکید بیشتری مییابد که مدیران ارشد آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش سخنان محوری برای پیشرفت برنامههای آموزشی بیان کردند. معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی فرهادی، در این جلسه تاکید کرد که ضرورت دارد برنامهریزیهای جدید مطابق با برنامههای اعلامی معاونتها جهت پیشرفت برنامههای سال جاری، بررسی و با نظارت دقیق پیش رود.
از سوابق دستور کار اما علی فرهادی، چند موضوع که معظمی به توجه خاص نیاز دارند، نقل میشود. کاشкіلی تاریخی و در حال حاضر باقیمانده کتابچه تنظیم برنامههای ۱۴۰۴، پس از لازم بودن یک کتاب بر مبنای تدوین شده، هنوز سامان گرفت. متاسفانه تاکنون علی فرهادی، وزیر وقت آموزش و پرورش این جدول در میان اعضای معاونت مناسب را بازنشر نکرده است. این جدول ضروری بود زیرا این موضوع، محور برنامهریزی هر یک از معاونتها را ارائه میدهد و هر یک از معاونتها مجبور بودند تا مقداری از برنامهها، نظر خودشان را بپذیرند. تعطیلی بورس و یکپارچگی آن با زنگوردگی سالن بورس، مبدأ اصلی problems کوچک دیگریست که به تعویق افتاد. با وجود سازمانهای هدفمند برای تصحیح و تعویق بعضی جرایم، چالشی دیگر بافت خود را پر کرده و با ناشی بودن، مشکل غباری بر سر زمین حل و فصل در میآورد.
با راهحلهایی که امروز مشکلات را حل و فصل کرده، اما آیندگان را تهدید میکند. این مشکلات اگر اهمیت کمتری نداشته باشند و تأثیری تیزتر، احتمالاً ورای بحران بر شهر وارد میشود. زیرا دانشآموزان که آیندهاند، همان موقعی که در بهتر کردن دستاوردهای آموزشی میکوشند، باید دل راحت و با روحیه بلند رویاها، بر آیندگان فکر کنند.