تسلا و ویمو رقابت تنگاتنگی برای ساخت ناوگان تاکسیهای خودران آغاز کردهاند؛ اما برخی تحلیلگران بر این باورند که هیاهوی شکلگرفته دربارهی این فناوری بیش از حد بزرگنمایی شده است.
در گزارش تازهای که تحلیلگران بانک HSBC منتشر کردهاند، آمده که ممکن است بازار بالقوهی تاکسیهای خودران سالها طول بکشد تا به سوددهی برسد.
تحلیلگران میگویند تصور سودآورتربودن تاکسیهای رباتیک نسبتبه تاکسیهای معمولی، بر پایهی یک برداشت نادرست بنا شده؛ بهگفتهی آنها، حذف هزینهی دستمزد راننده یکی از مزیتهای تاکسیهای خودران است؛ اما این ناوگان با مجموعهای از هزینههای پنهان روبهرو خواهد بود که بهراحتی سودآوریاش را تحتتأثیر قرار میدهد؛ هزینههایی از جمله پارکینگ، شارژ، نظافت و نیاز به تیمهای اپراتور انسانی برای مداخله در شرایط پیشبینینشده.
تحلیلگران HSBC میگویند: «با در نظر گرفتن این هزینهها، پیشبینی میکنیم تاکسیهای خودران دستکم تا هفت یا هشت سال پس از راهاندازی، حتی به نقطهی سربهسر هم نخواهند رسید، چه برسد به سوددهی.»
در سالهای اخیر، مدیران صنعت خودرو بارها وعدههای بزرگی دربارهی خودروهای خودران دادهاند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، میگوید تاکسیهای رباتیک میتوانند هزاران میلیارد دلار به ارزش بازار تسلا اضافه کنند. او پیشتر مدعی شد که تا سال آینده، یک میلیون خودرو خودران در جادهها خواهد داشت؛ ادعایی که در سال ۲۰۱۹ هم مطرح کرده بود.
شرکت ویمو همچنان میلیاردها دلار در سال ضرر میدهد. بهعلاوه، تحلیلگران تخمین میزنند که هر خودرو خودران ویمو با سنسورها و تجهیزات لایدار پیشرفته، حدود ۱۵۰ هزار دلار هزینه دارد.
مقالههای مرتبط
هزینهی خرید و نگهداری خودروهای خودران تسلا هنوز روشن نیست؛ اما ماسک پیشتر گفته بود که استفاده از دوربین و هوش مصنوعی بهجای لایدار باعث میشود هزینهی عملیاتی این ناوگان بسیار کمتر از ویمو باشد.
تحلیلگران HSBC معتقدند تسلا با چالشهای بزرگی در مسیر گسترش سرویس تاکسی خودران مواجه است؛ از جمله محدودیتهای نظارتی در چین و اروپا و نیاز به ارتقای سختافزاری میلیونها خودرو فعلی که برای پشتیبانی از نرمافزار تاکسی رباتیک بهروز نیستند.
بر اساس برآورد تحلیلگران، ناوگان تاکسیهای رباتیک تسلا تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار خودرو خواهد رسید و در سال ۲۰۳۵ به ۷۵ هزار دستگاه میرسد. گفته میشود این ناوگان تا پیش از سال ۲۰۳۳ سودآوری نخواهد داشت.
source