رامین مقدم، مدیر پروژه دارورسانی اینترنتی سازمان غذا و دارو، در نشست تخصصی «سکوهای اینترنتی توزیع دارو زیر ذره‌بین» گفت: «سلامت، کالایی استراتژیک و حساس است که نمی‌توان آن را به بازی‌های تجاری و لابی‌گری سیاسی واگذار کرد.»

او با لحنی صریح از نحوه عملکرد برخی پلتفرم‌های دیجیتال در حوزه سلامت انتقاد و تصریح کرد:

ما با ارسال دارو مخالفتی نداریم، اما آنچه خلاف قانون است، انبار کردن یا فروش دارو توسط پلتفرم‌هاست. این فعالیت‌ها در هیچ‌کجای قانون مجاز شناخته نشده‌اند و با جان مردم بازی می‌شود.

رامین مقدم، مدیر پروژه دارورسانی اینترنتی سازمان غذا و دارو

مقدم تصریح کرد: «ضابطه‌ها را ماه‌ها پیش اعلام کرده‌ایم. از ۱۱ اسفند ضوابط رسمی سازمان برای فعالیت در حوزه دارورسانی ابلاغ شده اما بسیاری از سکوها حاضر به تمکین نیستند. وقتی به داروخانه‌ها می‌گوییم با این پلتفرم‌ها همکاری نکنند، هدف مقابله با فروش غیرمجاز داروست، نه با ارسال آن.»

او با اشاره به خطرات امنیتی و استراتژیک حوزه دارو گفت: «دارو یک کالای معمولی نیست. در جهان مفهومی مثل بایوتروریسم یک واقعیت است و ما با کالایی مواجهیم که مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارد. سلامت یک حوزه سوسیالیتی است، اما برخی پلتفرم‌ها می‌خواهند آن را با منطق سرمایه‌داری اداره کنند. این قابل‌پذیرش نیست.»

مدیر پروژه دارورسانی اینترنتی سازمان غذا و دارو همچنین برخی اقدامات پلتفرم‌ها را مصداق فشار سیاسی دانست و توضیح داد:

شما مجلس را علیه دولت تحریک کرده‌اید. در کارگروه اقتصاد دیجیتال هم نفوذ دارید و تصمیمات را به نفع خود تغییر می‌دهید. حتی با گرفتن وکیل در زمان شکایات ما، جای شاکی و متشاکی را عوض کرده‌اید. این یک خلل در وظیفه حاکمیتی است.

مقدم در پایان بر اصل نظارت پیشینی در نظام سلامت تأکید کرد و گفت: «در حوزه ما نمی‌توان اجازه داد ابتدا تخلف رخ دهد و بعد رسیدگی شود. سلامت مردم موضوعی نیست که با نظارت پسینی اداره شود. اگر پلتفرم‌ها قانون را رعایت کنند، ما دستشان را می‌بوسیم؛ اما تا زمانی که نکنند، برخورد قانونی ادامه خواهد داشت.»

گزارش دیگر از همین نشست

مدیر بیزینس لاین داروخانه دیجی‌کالا: پلتفرم‌ها تهدید نیستند؛ دیجی‌کالا آماده اجرای قانون وزارت بهداشت در زمینه سلامت دیجیتال است

محمدرضا طاهری، مدیر بیزینس‌لاین داروخانه دیجی‌کالا، با تأکید بر ظرفیت‌های زیرساختی پلتفرم‌های دیجیتال، از آمادگی این مجموعه برای همکاری کامل با وزارت بهداشت خبر داد و گفت که هدف، کمک به اقتصاد داروخانه‌ها و گسترش عدالت دارویی در کشور است.

مدیر بیزینس‌لاین داروخانه دیجی‌کالا، در نشست بررسی سکوهای دیجیتال توزیع دارو، با رد برخی برداشت‌های اشتباه درباره فعالیت پلتفرم‌ها گفت:

برخی پلتفرم‌ها در ایران بیش از ۱۵ سال سابقه دارند و هزاران نیروی متخصص در آن‌ها فعال‌اند. زیرساخت‌ها و فرایندهای این شرکت‌ها بسیار علمی و دقیق است. وقتی پلتفرمی مثل دیجی‌کالا بیش از دو میلیون آیتم را روزانه پردازش کرده و به هزاران نقطه در کشور ارسال می‌کند، طبیعی است که بتواند در حوزه دارویی هم دسترسی‌پذیری عادلانه و مؤثری ایجاد کند.

محمدرضا طاهری، مدیر بیزینس‌لاین داروخانه دیجی‌کالا

طاهری تأکید کرد که دیجی‌کالا در تمامی فعالیت‌هایش تحت نظارت دقیق قرار دارد و حفظ اطلاعات کاربران و امنیت داده‌ها یکی از ارکان کلیدی فعالیت این مجموعه است. او گفت:

«در دوران جنگ ۱۲روزه هم تجربه کوتاهی از نیاز گسترده مردم داشتیم که نشان داد این دسترسی‌پذیری دیجیتال چقدر می‌تواند مؤثر باشد. پلتفرم‌ها در چنین شرایطی می‌توانند کمک مهمی برای سیستم سلامت باشند.»

وی در ادامه به مشکلات داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: «ما مقابل اقتصاد داروخانه‌ها نیستیم. اتفاقاً هدف پلتفرم‌ها کمک به آن‌ها و توزیع عادلانه‌تر نسخه‌هاست. از سال ۱۴۰۰ تاکنون صدور مجوزهای متعدد، اقتصاد داروخانه‌ها را دچار بحران کرده است و رقم ۴ همت چک برگشتی بخشی از این بحران است. ما انبار دارو نداریم، نمی‌خواهیم داشته باشیم، و تمام تمرکزمان بر همکاری با داروخانه‌های مجاز است.»

طاهری با اشاره به تجربه گسترده پلتفرم‌ها در لجستیک و حفظ حریم خصوصی کاربران تصریح کرد:

پلتفرم‌ها تجربه موفقی در حفظ دیتا دارند. ما قرار نیست داده دارو را ذخیره کنیم. پلتفرم فقط یک انتقال‌دهنده درخواست نسخه از کاربر به داروخانه مجاز است. هیچ‌گونه دسترسی به محتوای نسخه نداریم.

محمدرضا طاهری، مدیر بیزینس‌لاین داروخانه دیجی‌کالا

در پایان، او از وزارت بهداشت خواست هرچه سریع‌تر دستورالعمل شفاف و رسمی برای فعالیت پلتفرم‌های دارویی منتشر کند. طاهری گفت: «ما از سال گذشته چک‌لیستی برای تعامل بهتر با دولت آماده کرده‌ایم، اما هنوز دستور روشنی درباره نحوه نگهداری داده‌ها، حمل دارو یا ضوابط اجرایی به ما ابلاغ نشده است. ما آماده‌ایم.

علاقبند: ما از داروخانه‌های دارای مجوز قانونی کالا تهیه می‌کنیم

ژوبین علاقبند، مدیرعامل شرکت لیان کاپیتال، نیز در واکنش به این صحبت‌ها گفت: «تکنولوژی وقتی وارد حوزه‌های سنتی می‌شود ناخودآگاه وارد حوزه‌ای می‌شود که در آن قانون وجود نداشته؛ باید برای آن قانون تدوین شود. موضع پلتفرم‌ها این است که ما از داروخانه‌های دارای مجوز قانونی کالا تهیه می‌کنیم و دسترسی به هیچ دیتایی از بیماران نداریم و آمادگی کامل داریم در فضای دوستانه صحبت کنیم؛ همانطور که یک سال با شهرداری تعامل کردیم تا تاکسی‌های اینترنتی در کشور جا بیفتد.» ناگفته نماند برخی از حاضرین در مراسم تاکید داشتند که دیتای بیماران توسط پلتفرم‌ها به‌فروش می‌رسد.

پلتفرم‌ها فرصت‌های درخشان جامعه برای مردم و حاکمیت و اقتصاد هستند

رسول دیناروند نیز در واکنش به صحبت‌های مقدم اعلام کرد: «در این موضوع به‌درستی ورود کنید و به جای مقابله و ایستادن کاری کنیم تا این لاجرم رخ بدهد شک نکنید این اتفاق می‌افتد و تحویل دارو توسط پلتفرم با همکاری داروخانه‌ها کاملا اجراپذیر است.»

مدیر بیزینس‌لاین داروخانه دیجی‌کالا نیز در نهایت اعلام کرد: «بیش از ۱۰ سال است در اکوسیستم استارتاپی کشور هستم و اطلاق یک سری عبارت‌ها به جامعه‌ای که اینقدر ارزش‌آفرین بوده، واقعا دردآور است. استارتاپ‌ها الان سازمان‌های چند ۱۰ هزار نفره هستند که از دل باورها و ایده‌ها شکل گرفته و همه از آن استفاده می‌کنیم. پلتفرم‌ها فرصت‌های درخشان جامعه برای مردم و حاکمیت و اقتصادمان است.»

طاهری اعتقاد دارد که اگر می‌خواهیم به اقتصاد کمک کنیم و آمار دقیق می‌گوید اقتصاد داروخانه‌ها دچار ایراد است، باید به آن کمک کرد: «ما روبه‌روی داروخانه‌ها و سلامت مردم نیستیم، کنار آن‌ها هستیم. تکنولوژی می‌خواهد به موضوع کمک کند و بعید می‌دانم کسی بتواند جلوی آن را بگیرد.»

source

توسط mohtavaclick.ir