احمد خورشیدی در مراسم رونمایی این سامانه با اشاره به روند جهانی‌سازی پلتفرم‌های حمل‌ونقل توسط نهادهای شهری افزود: «در جهان، سه مدل برای ورود شهرداری‌ها به حوزه تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد. مالکین که مثلا شهرداری استانبول با iTaxi، سئول با S-Taxi و دوبی با Hala، نمونه‌هایی از مدل مالکیت مستقیم‌ هستند. در کنار آن‌ها، شهرهایی مانند پاریس، لندن و شیکاگو رویکرد تنظیم‌گری دارند و برخی هم مانند KakaoT در کره، با مشارکت بخش خصوصی اداره می‌شوند. شهرزاد ترکیبی از مدل مالکیت مستقیم و مشارکتی است که بدون رقابت با بازار آزاد، بر پوشش کامل جغرافیایی و اقشار کم‌سود تمرکز دارد.»

خورشیدی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار راننده برای فعالیت در شهرزاد آموزش دیده‌اند و در فاز اول با ۶۰۰ راننده کار این پلتفرم آغاز خواهد شد، گفت: «قابلیت انتخاب نوع خودرو (تاکسی زرد، برقی یا ون)، امنیت بالاتر، مانیتورینگ زنده سفرها و تحلیل رفتار سفر مسافران از جمله مزایای کلیدی این اپلیکیشن است. کمیسیون متغیر، بیمه بر اساس عملکرد، و جوایز باشگاه رانندگان از جمله مشوق‌های رانندگان خواهد بود.»

تأثیر شهرزاد بر ترافیک و اشتغال؛ نگاه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران

محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در ادامه این مراسم تأکید کرد که «شفافیت، اعتماد و امنیت» ارکان اصلی تاکسی اینترنتی شهرزاد هستند.

او گفت: «این اپلیکیشن قرار است نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی و آلودگی هوای پایتخت ایفا کند. در کنار آن، اشتغال‌زایی قابل توجهی نیز در زمینه پشتیبانی، آموزش و توسعه نرم‌افزاری رقم خواهد زد. این حرکت تنها یک رونمایی ساده نیست؛ گامی مهم در توسعه فناوری بومی در حوزه حمل‌ونقل شهری است.»

صبح روز شنبه، چهارم مرداد، در مراسمی با حضور مسئولان شهرداری، از «شهرزاد» به‌عنوان نخستین پلتفرم رسمی تاکسی اینترنتی وابسته به شهرداری تهران رونمایی شد.

source

توسط mohtavaclick.ir