اگر بخواهیم تونلی زیر اقیانوس اطلس بسازیم که کوتاهترین مسیر ممکن را طی کند (از گامبیا در آفریقا تا برزیل در آمریکای جنوبی) که حدود ۲۵۷۵ کیلومتر است، با سرعت حفاری دستگاههای تونلسازی فعلی، ساخت آن نزدیک به ۵۰۰ سال زمان خواهد برد. برای ساخت چنین تونلی در مدت زمان معقول و عملی، باید سطحی از فناوری وجود داشته باشد که سرعت حفاری آن پنجاه برابر سریعتر از فناوریهای فعلی باشد.
در عمیقترین نقطه اقیانوس اطلس، فشار آب به حدود ۸۰۰ بار میرسد که بیشتر از تحمل فعلی دستگاههای حفاری است
چالش فشار آب نیز وجود دارد. سیگموند میگوید باید توجه ویژهای به فشار آب موجود در عمق تونل داشته باشیم. این فشار هم میتواند بر عملکرد دستگاههای حفاری تاثیر بگذارد و هم امنیت و ایمنی افرادی را که در تونل حضور دارند، به خطر بیندازد.
طول تونل هادسون فقط ۱٫۶ کیلومتر است، اما اگر طول تونل را هزار برابر کنیم (مثل تونل زیر اقیانوس اطلس)، با مشکلات بسیار بزرگ و جدیتری روبهرو خواهیم شد. مشکلاتی مانند نشت آب، ورود ناگهانی آب و ریزش تونل در پروژههای زیرآبی پیشین باعث خسارات مالی سنگین و حتی مرگ افراد شده است.
بیشتر بخوانید
دستگاههای حفاری تونل تاکنون توانستهاند فشار آبی معادل ۱۵ بار (۱۵ برابر فشار هوای معمولی در سطح دریا) را در عمق حدود ۱۵۰ متر زیر سطح آب تحمل کنند. اما عمیقترین نقطه اقیانوس اطلس بیش از ۸ هزار متر عمق دارد و فشار آب در آن حدود ۸۰۰ بار است.
همانطور که بیل گروز اشاره میکند، در پروژه ساخت تونل زیر آب، همه تلاشها صورت میگیرد تا تونل در عمقی ساخته شود که با آب برخورد نکند، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، وقوع حادثهای بسیار بزرگ و فاجعهبار اجتنابناپذیر خواهد بود.
درنهایت، مسئله تامین مالی چنین پروژه عظیمی نیز مطرح است. عوامل اصلی تعیینکننده هزینههای ساخت تونل شامل مواردی مانند ساخت و ساز، مواد مصرفی، مدت زمان اجرای پروژه، نیروی کار و برنامهریزی افراد است. این عوامل حتی برای پروژههای نسبتا کوتاه نیز هزینههای قابلتوجهی بهبار میآورد و برای پروژهای به این عظمت، تامین مالی یکی از بزرگترین چالشها خواهد بود. با توجه به هزینههای هنگفت و خطر فاجعهآمیز ناشی از هرگونه نشت احتمالی، تامین مالی چنین پروژهای تقریبا غیرممکن خواهد بود.
در پایان باید گفت که چالشهای پیشروی ساخت تونل بین دو سوی اقیانوس اطلس، بسیار بزرگ و دشوار هستند و به نوعی حلنشدنی به نظر میرسند. همچنین، برخی فناوریهای لازم برای اجرای این پروژه هنوز موجود نیستند و باید ساخته شوند.
source