استارتاپ بومی ازبکستان به نام Uzum، توانست با جذب سرمایه‌ی ۶۵٫۵ میلیون دلاری، توجه سرمایه‌گذاران جهانی از جمله تنسنت چین، VR Capital نیویورک و لندن و فیت‌سایت کپیتال آمریکا را جلب کند.

ارزش این شرکت مستقر در تاشکند حالا به حدود ۱٫۵ میلیارد دلار رسیده که نسبت‌به سال گذشته، حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

ازوم فعالیتش را در سال ۲۰۲۲ با راه‌اندازی بازار آنلاین «ازوم مارکت» آغاز کرد و سپس وارد حوزه‌ی فین‌تک شد؛ ابتدا با عرضه‌ی کارت‌های بانکی و بعد با سرویس تحویل غذای فوری Uzum Tezkor.

ازوم اکنون بیش از ۱۷ میلیون کاربر فعال ماهانه و ۱۶ هزار فروشنده دارد. در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۵، ارزش کل معاملاتش به ۲۵۰ میلیون دلار رسید؛ رشدی ۵۰ درصدی نسبت‌به سال قبل.

مقاله‌ی مرتبط

موفقیت سریع ازوم در جلب توجه سرمایه‌گذاران بین‌المللی، به گفته‌ی جسور جومائف، مؤسس و مدیرعامل آن، نتیجه‌ی «ترکیب دانش عمیق محلی با اجرای منظم و حرفه‌ای» است. به‌گفته‌ی او، آشنایی با فرهنگ، رفتار مصرف‌کننده و فضای اقتصادی ازبکستان در کنار بهره‌گیری از تجربیات فنی و عملیاتی شرکت‌های جهانی، عامل اصلی رشد سریع و پایدار ازوم هستند.

استارتاپ ازبکستانی می‌گوید تمام زیرساخت‌های فیزیکی و دیجیتال خود را از صفر در همان کشور ساخته؛ از جمله ظرفیت انبارداری به وسعت ۱۱۲ هزار مترمربع و توان پردازش بیش از ۲۰۰ هزار سفارش در روز.

source

توسط mohtavaclick.ir