مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت و سیار در جلسه با وزیر ارتباطات، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از جدی‌ترین معضلات شبکه اینترنت کشور گفتند و به اقداماتی که برای بهبود وضعیت اینترنت در شرکت‌های خود انجام داده‌اند، اشاره کردند.

از این نشست بیشتر بخوانید

در این نشست مدیران اپراتورها به بیان مشکلاتی که برای توسعه شبکه اینترنت کشور وجود دارد و هم‌چنین، مشکلاتی که منجر به کاهش کیفیت اینترنت شده، پرداختند. مشکلی که مدیران همه اپراتورها به آن اشاره کردند، معضل ناترازی انرژی و قطعی برق بود. به علاوه، مدیران این حوزه باور دارند که توسعه فیبر نوری و مهاجرت از سیم‌های مسی به فیبر برای بهبود بخشیدن به کیفیت اینترنت ضروری است.

برای مثال، صابر فیضی، مدیرعامل فناپ تلکام، در این نشست جدی‌ترین بحران این روزهای حوزه ارتباطات کشور را افزایش ساعت‌ها قطعی برق دانسته و گفت:

در شهرها یا استان‌هایی که قطعی برق به دو مرحله می‌رسد زمان شارژ باتری‌ها به‌طور کامل انجام نمی‌شود و این موضوع باعث کاهش کیفیت باتری‌ها شده و کیفیت شبکه اینترنت هم افت کرده است.

صابر فیضی، مدیرعامل فناپ تلکام

قطعی ۸ ساعته برق در منطقه اقتصادی پیام دیتاسنتر شاتل را دچار مشکل کرده است

رضا خلیلی، مدیرعامل مبین‌نت، نیز با اشاره به این موضوع گفت: «قطعی‌های بیش از  یک نوبت برق در شهرستان‌ها و مشکل کیفیت پایین باتری‌ها تبدیل به معضل شده است. در واقع معضل اصلی امروز ما قطعی برق است.»

شانه‌ساززاده، مدیرعامل شاتل، نیز به معضل قطعی برق در منطقه آزاد اقتصادی پیام اشاره کرده و گفت: «کل دیتاسنتر شاتل در منطقه پیام است که قطعی برق ۷-۸ ساعته دارد. سهمیه قانونی گازوئیل برای ژنراتور هم به ما تعلق نگرفته و از طرفی، گازوئیل غیررسمی را هم نمی‌توانیم به منطقه پیام وارد کنیم. این موضوع باعث شده در تامین برق دیتاسنترمان مشکل جدی داشته باشیم.

همه این مشکلات در حالی است که مدیران اپراتورها می‌گویند باتری‌های جدید برای سایت‌های مخابراتی تهیه و نصب کرده‌اند اما افزایش ساعت‌های خاموشی باعث می‌شود که تعویض یا افزایش باتری‌ها هم مشکل را حل نکند.

برای مثال، علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل از خرید ۱۰ هزار باتری جدید هم از تولیدکننده‌های داخل و هم منابعی که مجوز وزارت صمت را داشته‌اند خبر داده و اضافه کرد که سایت‌های اصلی ایرانسل هم به باتری‌های لیتیومی مجهز شده‌اند تا قطعی‌ها مدیریت شود.

مسعود گرشاسبی، نماینده اپراتور همراه اول، نیز از سفارش ۵۰ هزار باتری، نصب ۲۰ هزار مورد از آن‌ها خبر داد.

از ابتدای سال ۱۴۰۴ تا امروز ۲ هزار و ۱۹۵ قطعی برق در مراکز مخابراتی داشته‌ایم

به گفته حسین ملازاده، مدیرعامل رایتل، این اپراتور هم ۱۱۴ باتری عوض کرده و ۵۵۰ باتری هم خریداری کرده که به‌زودی تعویض می‌شوند. ملازاده اضافه کرد که «هرچند تا حد خوبی در خصوص باتری وضعیتمان بهتر شده اما قطعی‌های بیشتر قطعا مشکل‌ساز خواهد شد.»

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک، نیز در خصوص خاموشی‌ها گفت: «در سال ۱۴۰۴ تا امروز ۲ هزار و ۱۹۵ مورد قطعی برق در مراکز مخابراتی تجربه‌ کرده‌ایم که عدد وحشتناکی است.»

به اپراتورها برای واردات تجهیزات ارز تخصیص پیدا نمی‌کند

مساله واردات تجهیزات خارجی و تامین ارز برای واردات یکی دیگر از مشکلاتی بود که اپراتورها درگیر آن هستند. گرشاسبی، مدیرعامل تل‌کو همراه اول، در این خصوص گفت: «با وجود این که برای واردات تجهیزات هزینه زیادی صرف می‌کنیم اما به ما سهمیه ارز نداده‌اند و اجازه ثبت سفارش هم هنوز به ما داده نشده است.»

عدم امکان ثبت سفارش از سمت وزارت صمت مشکلی است که مدیرعامل رایتل هم به آن اشاره می‌کند: «از ابتدای سال هیچ ثبت سفارشی برای شرکت ما انجام نشده و این موضوع برای توسعه رایتل دردسرساز شده است.»

مدیرعامل شاتل هم می‌گوید هرچند «بودجه و ارز به شاتل تخصیص داده شده اما هنگام ثبت سفارش با خطای واردات کالاهای تولید داخل مواجه هستیم. این در حالی است که تولیدکننده داخلی واقعی در این حوزه نداریم و این تجهیزات را نمی‌توانیم وارد کنیم.»

ممانعت وزارت صمت از واردات کالاهایی که در داخل کشور تولید می‌شوند، مثل مودم، موضوعی است که اپراتورها خواستار رفع آن هستند. مدیرعامل آسیاتک به کیفیت پایین مودم‌های تولید داخل اشاره کرده و توضیح می‌دهد:

با مودم داخلی با یک سیم‌کارت ایرانسل کاربر به سرعت نهایتا ۴ مگابیت‌برثانیه می‌رسد اما با مودم خارجی با اینترنت همین اپراتور سرعت به ۱۱۵ مگابیت‌برثانیه می‌رسد.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک

بهزاد اکبری، مدیرعامل شرکت زیرساخت، با پذیرش مشکل مودم‌های داخلی خطاب به وزیر ارتباطات گفت:

«باید در وزارتخانه موضوع تولید داخل را دنبال کنیم. می‌توانیم سهمی برای تولید داخل در نظر بگیریم اما نباید به خاطر حمایت از تولید داخل خودمان را محدود و محروم کنیم چون منجر به خودتحریمی می‌شود و دردسرساز خواهد بود. باید با وزارت صمت مذاکره کنیم که ممنوعیت واردات این تجهیزات برطرف شود.»

برای توسعه اینترنت ثابت راهی جز مهاجرت به فیبر نوری نداریم

رئیسی، نماینده شرکت های‌وب، در این نشست به ضرورت مهاجرت از سیم مسی به فیبر نوری اشاره کرده و توضیح داد:

بستر سیم مسی که در کشور استفاده می‌شود دیگر جوابگوی نیاز کاربران به لحاظ حجم، دانلود و آپلود نیست. چون توانایی سیم مسی برای انتقال داده برای میزان مصرف ترافیک امروز کشور کافی نیست. تنها راه بهبود وضعیت مهاجرت به فیبر نوری است.

رئیسی ، نماینده شرکت های‌وب

او معتقد است که «تا وقتی بار ترافیکی ارتباطات ثابت نسبت به اینترنت همراه بیشتر نشود مشکلات پابرجا می‌ماند. با اضافه کردن سایت‌های بیشتر هم مشکل حل نخواهد شد. بنابراین، معضلات فیبر نوری باید رفع شود. اپراتورها در این زمینه مشکلات سرمایه‌گذاری دارند که باید به رفع این مشکلات کمک شود.»

هنوز ۶۸ درصد از شبکه اینترنت ثابت غیر فیبر است

صادق عباسی شاهکوه، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات، نیز ضرورت توسعه شبکه فیبر نوری را این طور بیان کرد:

هم شبکه موبایل و هم شبکه ثابت باید به لحاظ سخت‌افزاری توسعه پیدا کنند. البته برای این توسعه مشکل نقدینگی و تحریم‌های خارجی را داریم. راه‌حل نهایی و جدی رفع وضعیت ناترازی تمرکز بر شبکه ثابت است. این شبکه اکنون وضعیت مطلوبی ندارد و هنوز ۶۸ درصد آن غیر فیبر است؛ بنابراین، تنها راهکار ما توسعه فیبر نوری است.

صادق عباسی شاهکوه، مشاور مدیرعامل شرکت مخابرات

عباسی شاهکوه در ادامه صحبت‌‌های خود به موضوع اختلال GPS اشاره کرده و گفت: «اختلالات جی‌پی‌اس یا اختلالات لایه انتقال و اختلال‌های ناشی از وی‌پی‌ان‌ها تاثیر جدی بر کیفیت شبکه موبایل گذاشته‌اند. بنابراین، در جاهایی که دغدغه امنیتی کمتری وجود دارد باید اختلالات را کاهش داد.»

ناتوانی اپراتورها از تامین هزینه تجهیزات

محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، نیز به موضوع افزایش هزینه‌های اپراتورها و ناتوانی آن‌ها در تامین هزینه‌های نگهداری اشاره کرده و گفت:

هزینه‌های جاری و هزینه‌های نگهداری اپراتورها سنگین است و اپراتورها بیش از این نمی‌توانند هزینه نگهداری را متحمل شوند. سرویس‌های ما پایین‌تر از قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسد. من از آقای فتاحی به‌عنوان رئیس سازمان تنظیم مقررات درخواست دارم تبصره‌ای از مجلس بگیرند که اگر دولت مجموعه‌ای را مجبور کرد سرویس را زیر قیمت تمام‌شده بفروشد محل جبرانی برای آن در نظر گرفته شود.

محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران

رئیسی، نماینده شرکت های‌وب، تنها اپراتوری بود که خواستار رفع فیلترینگ شد و گفت: «مردم از فیلترینگ اذیت می‌شوند و عادت شده است که فیلترشکن‌ها دائما فعال باشد. این موضوع باعث شده در مواردی که نیازی به فیلترشکن هم نیست فیلترشکن‌ها روشن باشد.»

وزیر ارتباطات نیز در خصوص موضوع فیلترینگ خطاب به مدیران اپراتورها گفت: «در مورد موضوع فیلترینگ با تحفظ و ملاحظه برخورد نکنید. با دیدگاه کارشناسی این موضوع را بررسی و مطرح کرده و برای رفع آن راهکار ارائه کنید.»

source

توسط mohtavaclick.ir