این هفته در جهان خودرو: گزارشها از مذاکرات بنز و بامو برای همکاری در ساخت موتور و جعبهدنده، عرضه مدل لوکستری از شاسیبلند پرفروش تسلا در چین، کانسپت اسپرت اوپل کورسا برای یک بازی ویدئویی و بازگشت جیپ چروکی با امکانات لوکس و موتور هیبرید.
بامو زیر پوست بنز
بهگزارش رسانهها مرسدسبنز در حال مذاکره با بامو است تا از موتورهای این شرکت در محصولات آیندهاش استفاده کند. بر اساس این گزارشها، این دو رقیب دیرینه همچنین در حال بررسی همکاری برای تولید موتور در کارخانهای مشترک در آمریکا هستند.
خبر این مذاکرات نخستین بار توسط مجله آلمانی «منجر مگزین» (Manager Magazin) منتشر شد. هفتهنامه انگلیسی «اتوکار» هم به نقل از منابع خود این گفتوگوها را تایید کرده است. مرسدسبنز و بامو هنوز به انتشار این خبر در رسانهها واکنشی نشان ندادهاند.
به نوشته منجر مگزین، ایده این همکاری حدود یک سال پیش از سوی اولا کلنیوس، مدیرعامل مرسدسبنز مطرح شد و در آغاز الیور زیپسه، مدیرعامل بامو درباره این همکاری تردید داشت، اما اکنون دیدگاه مثبتی به این ایده دارد.
بر اساس گزارشها در صورت توافق، بامو در گام اول موتورهای چهار سیلندر دو لیتری توربوی خود به نام B48 را در اختیار مرسدسبنز قرار خواهد داد. این موتور که تقریبا در تمام مدلهای بامو و مینی استفاده میشود، از سال ۲۰۲۷ در مدلهایی از جمله GLA، CLA، GLB و کلاسهای C و E مرسدسبنز بهکار گرفته خواهد شد.
دو شرکت همچنین در حال بررسی احداث کارخانهای مشترک در آمریکا هستند تا موتورهای خود را در خطوط تولید مستقل بسازند و با این کار از پرداخت تعرفههای دولت آمریکا معاف شوند. استفاده از جعبهدندهی مشترک هم بخشی از این مذاکرات گزارش شده است.

مدیران مرسدسبنز تصور میکردند بعد از سال ۲۰۳۰ دیگر کسی سراغ موتورهای درونسوز نمیرود و سرمایهگذاری در ساخت آنها به صرفه نیست. اما فروش ماشینهای الکتریکی طبق پیشبینیها نبوده و در عوض بازار خودروهای هیبرید و هیبرید-الکتریکی همچنان پر رونق است. همین باعث شده مرسدسبنز برای مدلهای هیبرید و هیبرید-الکتریکیاش به موتورهای درونسوز نیاز پیدا کند.
بخشی از این نیاز از طرف شرکت چینی «هورس» (Horse) تامین میشود که با همکاری کارخانه چینی جیلی و رنو تاسیس شده است. با این حال، طبق گزارشها این موتورها برای مدلهای هیبرید-الکتریکی مناسب نیست و بهدلیل تولید در چین ممکن است صادرات خودروهای مرسدسبنز به آمریکا را با تعرفههای اضافی مواجه کند.
استفاده از موتور شرکتهای دیگر در صنعت خودروسازی تازه نیست. مرسدسبنز پیشتر از موتورهای رنو-نیسان استفاده میکرد و موتور برخی محصولات این دو کارخانه را هم تامین میکرد. بامو هم موتورهایش را به شرکتهایی چون لندروور، اینئوس و تویوتا عرضه کرده است.
موتورهای بامو در کارخانه این شرکت در شهر اشتایر اتریش تولید میشوند. بامو در صورت نهاییشدن همکاریاش با بنز صدها میلیون یورو درآمد خواهد داشت و از آن مهمتر استفاده بزرگترین رقیبش از موتورهای این شرکت امتیاز تبلیغاتی قابل توجهی برای بامو خواهد بود.
گفته میشود تصمیم نهایی درباره این همکاری تا پایان امسال اتخاذ خواهد شد و نیازمند تایید هیئتمدیره و کمیتهی نظارت هر دو شرکت است.

بزرگتر و لوکستر
تسلا مدل تازهای از شاسیبلند Y را در چین عرضه کرده است. این مدل که نامش YL است سه ردیف صندلی و امکانات لوکس بیشتری دارد و گرانترین مدل Y است که در بازار چین فروخته میشود.
YL از نظر ظاهری تفاوت زیادی با مدل Y معمولی ندارد، اما از آن بزرگتر است. طول ماشین ۱۸ سانتیمتر بیشتر شده و نزدیک پنج متر است. فاصله دو محور هم ۱۵ سانتیمتر بیشتر شده تا جا برای سرنشینان و گذاشتن ردیف سوم صندلیها باز شود.
صندلیهای ماشین کاملا تغییر کرده است. صندلیهای جلو دارای گرمکن و تهویه هستند و زیرپایی قابل تنظیم دارند که فشار به پا را در مسافتهای طولانی کم میکند. صندلیهای ردیف دوم هم برای اولین بار در محصولات تسلا به گرمکن، تهویه و دستهصندلی برقی مجهز شدهاند.
نمایشگر مرکزی در مدل YL کمی بزرگتر شده و ۱۶ اینچ است. همچنین یک نمایشگر هشت اینچی هم برای سرنشینان عقب نصب شده است. سیستم شارژ بیسیم تلفن همراه در این مدل توان بیشتری دارد و با یک فن کوچک گوشی را هنگام شارژ خنک نگه میدارد.



سیستم تعلیق خودرو هم بهروزرسانی شده و کمکفنرهایی دارد که بسته به شرایط جاده یا سبک رانندگی بهصورت خودکار نرم یا سفت میشوند تا راحتی و پایداری ماشین بیشتر شود.
شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این مدل ۴.۵ ثانیه اعلام شده که از قویترین مدل معمولی Y بهتر است. تسلا برای ماشین چرخهای ۱۹ اینچی جدیدی طراحی کرده و به بال عقب هم یک چراغ ترمز یکپارچه اضافه شده است.
مدل YL در کارخانه تسلا در شانگهای تولید میشود. قیمت پایه ماشین ۳۳۹ هزار یوان (حدود ۴۷ هزار دلار) است که سی درصد از از مدل معمولی Y گرانتر است. از جمله رقیبان جدی این مدل تسلا، لی اتو i8 با قیمت پایه ۳۲۱ هزار یوان است که از پرفروشترین ماشینهای خانوادگی در چین است. نیو L90 هم از با قیمت پایه ۲۷۹ هزار یوان از رقیبان دیگر شاسیبلند جدید تسلا است.

کورسا برای بازی
اوپل با رونمایی از یک کانسپت الکتریکی، تصویری از نسل جدید مدل کورسا و ایدههایش برای آینده مدلهای اسپرت این کارخانه را نمایش داد.
نام این کانسپت «کورسا GSE ویژن گرن توریسمو» است و همانطور که از نامش پیدا است برای بازی ویدئویی گرن توریسمو طراحی شده است. با این حال قرار است همزمان با عرضه ماشین در بازی، نمونهای از این کانسپت در نمایشگاه خودروی مونیخ هم به نمایش گذاشته شود.
اوپل یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی استلانتیس است و کانسپت کورسا را روی پلتفرم «STLA کوچک» این گروه ساخته است. اوپل میگوید از این پلتفرم برای نسل بعدی مدل کورسا هم استفاده خواهد شد.
ماشین دو موتور الکتریکی با قدرت ۸۰۰ اسب بخار دارد. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این کانسپت دو ثانیه اعلام شده و اوپل میگوید حداکثر سرعتش ۳۲۰ کیلومتر در ساعت است.


از دیگر ویژگیهای فنی این کانسپت بال عقب متحرکت و سیستمی است که انرژی آزاد شده هنگام ترمز را بازیابی میکند. راننده همچنین میتواند با فشردن دکمهای برای چهار ثانیه ۸۰ اسب بخار قدرت اضافه داشته باشد. این سیستم پس از حدود ۸۰ ثانیه دوباره شارژ میشود و بیشتر برای سبقت گرفتن یا شتاب ناگهانی طراحی شده است.
ظاهر ماشین بسیار اسپرت است، اما میتوان بخشهایی از نسل آینده اوپل را در آن دید. رنگ ماشین سفید مرواریدی، بخشهای آئرودینامکی زرد و سقف مشکی است. رنگ چرخهای جلو و عقب هم متفاوت است.
جلوپنجره مشهور اوپل در این کانسپت طرحی جدید دارد و یک نوار شفاف است. چراغهای روز و آرم کارخانه پشت این نوار شفاف قرار گرفتهاند. چراغهای ماشین که با الهام از قطبنما طراحی شده از ویژگیهای سبک جدید طراحی محصولات اوپل خواهد بود.
اتاق کانسپت بسیار ساده است و هیچ نمایشگری ندارد. اطلاعات مورد نیاز راننده با پروژکتور روی شیشه جلو نمایش داده میشود. چراغهایی هم به عنوان یک سیستم هشدار زیر تودوزی درها و داشبورد نصب شده و مثلا در صورت ورود یک ماشین به نقطه کور راننده به او هشدار میدهد.
اوپل میگوید هدفش تولید ماشینهایی با توان فنی بالا و قیمتی مناسب برای جوانان است و ایدههایی که در این کانسپت نمایش داده را در مدلهای آیندهاش بهکار خواهد گرفت.

بازگشت چروکی
جیپ پس از وقفهای دوساله مدل چروکی را به محصولاتش اضافه کرد. تولید نسل جدید این ماشین با طراحی تازه و موتور هیبرید از پاییز امسال در کارخانه جیپ در مکزیک آغاز میشود و این شرکت امیدوار است این مدل با قیمت ارزان و امکانات لوکس توجه زیادی جلب کند.
نسل ششم چروکی فرمی جعبهای شکل دارد و طراحان جیپ میگویند ظاهرش را از نسلهای گذشته این مدل الهام گرفتهاند. ماشین از نسل قبلی بزرگتر است و روی پلتفرم «STLA بزرگ» گروه استلانتیس ساخته شده که برای مدلهای برقی و هیبرید طراحی شده است.
قوای محرکه چروکی از ترکیب یک موتور ۱.۶ لیتری توربو و دو موتور الکتریکی تشکیل شده و ۲۱۰ اسب بخار قدرت دارد. به گفته کارخانه مصرف سوخت ترکیبی ماشین حدود ۶.۴ لیتر در صد کیلومتر است و با یک باک پر بیش از ۸۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
مدیران جیپ میگویند چروکی جدید با تمرکز بر افزایش امکانات استاندارد، فضای بار بیشتر و کاهش مصرف سوخت طراحی شده تا بتواند در بازار پر رقیب شاسیبلندهای متوسط جایگاه گذشتهاش را دوباره به دست آورد. تویوتا RAV4، هوندا CRV، فورد اسکیپ، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از مهمترین رقیبان جیپ چروکی هستند.


چروکی یکی از با سابقهترین مدلهای جیپ است. نسل اول این مدل در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد. چروکی در سال ۲۰۱۸ پرفروشترین مدل جیپ بود و فروش آن به حدود ۲۴۰ هزار دستگاه رسید. اما در سالهای بعد فروش کم شد و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۰ هزار دستگاه رسید. در نهایت جیپ تصمیم گرفت تولید این مدل را متوقف کند.
قیمت پایه چروکی ۳۶ هزار و ۹۹۵ دلار است. قرار است چند مدل با امکانات لوکستر و قیمت پایه حدود ۴۵ هزار دلار هم به بازار عرضه شود. جیپ همچنین وعده داده یک مدل ویژه آفرود هم از چروکی تولید کند.
جیپ میگوید اتاق چروکی را برای استفاده راحت روزمره طراحی کرده است. به جای دستهدنده یک چرخ کوچک گذاشته شده تا جا برای گذاشتن وسایل روی کنسول وسط بیشتر شود. نمایشگر روی داشبورد ۱۲.۳ اینچی است و یک نمایشگر دیجیتال هم پشت فرمان نصب شده است.
ترمز اضطراری خودکار با قابلیت شناسایی عابر پیاده و دوچرخهسوار، هشدار خوابآلودگی راننده و سیستم رانندگی نیمهخودران از امکاناتی است که به صورت استاندارد با چروکی عرضه میشود. برای مدلهای گرانتر امکاناتی مثل سقف شیشهای دوجداره، صندلی عقب گرمشونده، آینه دید عقب دیجیتال و دستیار صوتی در نظر گرفته شده است.
عرضه نسل جدید چروکی بخشی از برنامه نوسازی محصولات جیپ است. این شرکت که در سال گذشته با افت فروش در بازار آمریکا روبرو بود، در سهماهه دوم امسال رشد اندکی ثبت کرده و امیدوار است با مدلهای تازه این روند را ادامه دهد.
منبع: بی بی سی
source