آرین پارس موتور از زیرمجموعههای گروه آرین، با واردات محصولات برند چینی کایی (Kaiyi)، سبد محصولات خود را گسترش داد. مدل شاخص، شاسیبلند بزرگ کایی X7 است که قرار است با نام لاماری هیرکانی در ایران مونتاژ و عرضه شود. مدل کوچکتر با نام لاماری نئو (کایی X3 پرو) راهی بازار کشور خواهد شد.
مشخصات فنی، امکانات و قیمت لاماری هیرکانی
کایی X7 که تولیدش در چین از سال ۲۰۲۲ آغاز شد، از پلتفرم و پیشرانههای چری بهره میبرد؛ اما طراحی بدنهاش کار دستان لویی ورمارش در استودیو Granstudio ایتالیا است.
هیرکانی در نمای جلو با چراغهای باریک LED و جلوپنجرهی بزرگ و تهاجمی خودنمایی میکند. در بخش جانبی، مانند بسیاری از شاسیبلندهای مدرن، دستگیرههای مخفی، رینگهای ۱۸ اینچی اسپرت و خطوط طراحی موجدار به چشم میخورند. طراحی عقب با نوار باریک پیوستهی چراغها و اگزوزهای دوگانه در دو طرف سپر، حس اسپرت خودرو را تقویت میکند.
هیرکانی ابعادی بزرگتر از تیگو ۸ دارد و با ۴۷۳۸ میلیمتر طول و ۱۹۶۸ میلیمتر عرض و فاصلهی محوری ۲۸۲۰ میلیمتری، فضای جادار و راحتی برای سرنشینان بههمراه میآورد. با بالابودن صندلیهای ردیف سوم، فضای بار ۵۱۸ لیتر خواهد بود.
در فضای داخلی هیرکانی نمایشگر بزرگ ۱۴٫۶ اینچی مرکزی و تجهیزات الکترونیکی ساخت هواوی به چشم میخورد. کیفیت متریال، بهویژه چرم بهکار رفته در صندلیها، فرمان و پنل درها سطح بالا به نظر میرسد. نمایشگر پشت فرمان ۱۲٫۸ اینچی است.
آرین پارس موتور احتمالاً ابتدا نسخهی پایهی کایی X7 را عرضه میکند که به موتور ۱٫۶ لیتری توربو GDi (مشابه فونیکس FX) مجهز است. این پیشرانه ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. هیرکانی با این موتور و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه، شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه را ثبت میکند و میانگین مصرف سوختش ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
در آینده، امکان عرضهی مدلهای قویتر شامل نسخهی ۲ لیتری توربو (با ۲۵۵ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتنمتر) و مدل پلاگین هیبرید (با ۳۳۸ اسب بخار قدرت ترکیبی) وجود دارد. نمونهی هیبریدی، دامنهی حرکتی تمامبرقی ۱۵۰ کیلومتری و شتاب ۷٫۵ ثانیهای دارد.
لاماری هیرکانی از امکانات ایمنی و رفاهی کاملی بهره میبرد که شامل چهار کیسهی هوا، سیستمهای کنترل پایداری و کنترل کشش (ESC/TCS)، ترمز اضطراری، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل، تهویهی اتوماتیک دوکاناله، صندلیهای جلو برقی با گرمکن، سردکن، حافظه و ماساژور و سقف پانورامیک میشود.
با توجه به قیمت ۱۵ هزار دلاری نسخهی ۱٫۶ لیتری توربو در چین، احتمالاً هیرکانی با قیمتی حدود ۲٫۵ میلیارد تومان در ایران عرضه خواهد شد. مدل هیبریدی ۲۰ هزار دلاری احتمالاً در بازه قیمتی حدود ۳ میلیارد تومان قابل سفارش خواهد بود.
مشخصات فنی، امکانات و قیمت لاماری نئو
نئو در واقع نسخهای ریبرندشده از X55 پرو مدیرانخودرو است و شباهتهای ساختاری زیادی با آن خودرو دارد؛ اما تغییرات ظریفی برای ایجاد ظاهری اسپرتتر به چشم میخورد.
چراغهای جلو کشیدهتر شده و سپر جلو با حذف مهشکنهای جانبی، سادهتر به نظر میرسد. استفادهی کمتر از ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در بدنه، جلوهای جدیدتر به خودرو بخشیده است.
در نمای جانبی و عقب، تفاوتها جزئیتر هستند؛ طرح رینگهای ۱۷ اینچی تغییر کرده و پیوستگی چراغهای عقب، لاماری نئو را کمی از رقیب مدیرانخودرو متمایز میکند. این شاسیبلند ۴۴۰۰ میلیمتر طول و ۲۶۳۲ میلیمتر فاصلهی محوری دارد؛ کمی کوچکتر از تیگو ۷ پرو و تا حدودی بزرگتر از چانگان CS35.
در داخل کابین، لاماری نئو تفاوت چشمگیری با X55 ندارد. با این حال، طراحی پنل پشت فرمان و چینش دکمههای زیر نمایشگر جذابتر به نظر میرسد. نکاتی مانند استفاده از پلاستیک سخت روی داشبورد و مواد نرم کمتر نسبتبه X55، شاید جذابیت کمتری برای خریداران داشته باشد. فضای صندوق عقب خودرو ۳۸۰ لیتر حجم دارد و صندلیها برای چهار سرنشین بلندقد مناسب و راحت هستند.
لاماری نئو از قوای محرکه مشابه X55 Pro IE استفاده میکند: پیشرانهی ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور، گیربکس CVT و شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۱۰ ثانیه با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
نئو به مجموعهای از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است که شامل سامانهی کنترل پایداری و کشش (ESC/TCS)، کروز کنترل، اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سنسور پارک جلو و عقب، ریل باربند، استارت دکمهای، قابلیت روشنکردن خودرو از راه دور، شارژر بیسیم و گرمکن صندلیهای جلو میشود.
با توجه به قیمت مشابه ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری کایی X3 و امویام X55 در بازارهای جهانی و قیمت ۱٫۸ میلیارد تومانی X55 مدیرانخودرو در بازار داخلی، پیشبینی میشود لاماری نئو برای حفظ رقابت، با قیمتی مشابه یا کمی پایینتر به بازار عرضه شود.
source