بیبیسی: این هفته در جهان خودرو: رونمایی از مدل جدید لندکروزر در ژاپن، ایده داچیا برای یک ماشین الکتریکی ارزان در اروپا، جزییات تازه از اولین مدل الکتریکی فراری و تحقیقی تازه درباره مصرف واقعی سوخت ماشینهای هیبرید-الکتریکی.
تویوتا سال آینده میلادی یک مدل کوچک از سری لندکروزر به بازار عرضه خواهد کرد. لندکروزر FJ قرار است در تایلند تولید شود و تویوتا میگوید با وجود ابعاد کوچک تواناییاش در عبور از مسیرهای دشوار به اندازه مدلهای بزرگتر لندکروزر است.
ظاهر لندکروزر FJ تا حدی شبیه به سری ۲۵۰ این مدل است که دو سال و نیم پیش به بازار عرضه شد. طراحان تویوتا همزمان از لندکروزرهای کلاسیک دهه پنجاه هم در طراحی ماشین الهام گرفتهاند.
ماشین را مانند سری ۲۵۰ میتوان با دو طرح مختلف چراغ جلو سفارش داد که چراغهای گرد آن را به مدلهای قدیمی لندکروزر شبیهتر میکند.
سپرهای جلو و عقب چند تکهاند و راننده میتواند در صورت ضربه خوردن به سپر تنها بخشی را که آسیب دیده عوض کند. علاوه بر این امکان سفارش قطعات اضافی زیادی برای ماشین فراهم شده و خریداران میتوانند با اضافه کردن این قطعات ظاهر ماشین را با سلیقه و نیاز خود تغییر دهند.
شباهت با لندکروزر سری ۲۵۰ در طراحی اتاق هم دیده میشود. ماشین یک نمایشگر لمسی دارد، اما بخشهای زیادی را میتوان با دکمههای روی داشبورد، فرمان و کنسول وسط کنترل کرد.
تویوتا میگوید هدفش راحتی بیشتر راننده بوده و این که مجبور نباشد برای کنترل بخشهای مختلف دائم نگاهش را از جاده برداد. در عقب ماشین پنلهایی نصب شده که میتوان تجهیزات، جعبه و لوازم سفر را به آن وصل کرد.
لندکروزر FJ روی پلتفرمی ساخته میشود که تویوتا از آن برای ساخت وانتهای هایلوکس خود استفاده میکند. موتور ماشین چهارسیلندر بنزینی با حجم ۲.۷ لیتر است و ۱۶۳ اسب بخار نیرو تولید میکند.
تویوتا میگوید قصد ندارد لندکروزر کوچک را در اروپا و آمریکای شمالی بفروشد. ماشین ابتدا در ژاپن و بعد در بازارهای آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و خاورمیانه فروخته خواهد شد. قیمت ماشین هم اعلام نشده، اما رسانهها پیشبینی میکنند حدود ۳۵ هزار دلار باشد.
داچیای ارزان
داچیا با نمایش یک کانسپت از علاقهاش به تولید یک ماشین ارزان الکتریکی خبر داد. این کانسپت که نامش «هپیستر» (Hipster) است مبنای ساخت یک مدل الکتریکی خواهد بود که قیمتش کمتر از ۱۵ هزار یورو است و احتمالا در سال ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد.
هیپستر یک ماشین چهارگوش با دو در بزرگ است که فقط سه متر طول دارد و وزنش کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم است. برخلاف مدلهای مشابه در سیتروئن و رنو، این ماشین برای چهار نفر طراحی شده و رسانهها تخمین میزنند که با هر بار شارژ میتواند حدود صد کیلومتر حرکت کند.
طراحان داچیا میگویند در طراحی کانسپت از مدلهایی مانند سیتروئن 2CV (ژیان در ایران)، نسل اول فیات پاندا و مینی کلاسیک الهام گرفتهاند؛ ماشینهایی که به گفته آنها برای «مردم عادی» طراحی شده بود.
هیپستر روی یک شاسی لولهای ساخته شده و قطعات بدنهاش پلاستیکی است. صندلیها بهجای فوم از پارچه کشیدهشده ساخته شده و اتاق بسیار ساده است. فضای بار ماشین با خواباندن صندلی عقب به ۵۰۰ لیتر میرسد و در قسمت جلوی کابین هم جایی برای یک چمدان کوچک در نظر گرفته شده است.
کاترین آدت، مدیرعامل جدید داچیا در مراسم رونمایی هیپستر گفت که این ماشین «پاسخ داچیا به بحران حمل و نقل در اروپا است». او گفت که در ۱۵ سال گذشته ماشینها سنگینتر، گرانتر و پیچیدهتر شدهاند و هیپستر راهحلی برای بازگشت به سادگی است. خانم آدت پیش از پیوستن به داچیا سابقه کار در مرسدس بنز و اسمارت مدیر بود.
طراحی هیپستر با در نظر گرفتن مقررات تازهای طراحی شده که اتحادیه اروپا قصد دارد برای ماشینهای برقی کوچک اعلام کند. هدف این مقررات که هنوز جزییات آن نهایی نشده کم کردن محدودیتها و تشویق تولید ماشینهای الکتریکی کوچک و ارزان در اروپا است.
چهار در، چهار موتور
فراری جزییات بیشتری را از اولین مدل کاملا الکتریکی خود را منتشر کرد. این مدل با نام التریکا (Elettrica) قرار است سال به بازار عرضه شود. فراری میگوید التریکا یک ماشین چهار در با چهار موتور الکتریکی است که نزدیک به هزار اسب بخار قدرت دارند.
فراری برای طراحی التریکا با شرکت «لاو فرام» (LoveFrom) همکاری کرده که توسط جانی آیو، طراح سابق اپل تاسیس شده است. به گفته کارخانه این ماشین با هر بار شارژ تا ۵۳۰ کیلومتر حرکت میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت التریکا دو و نیم ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۰ کیلومتر در ساعت است.
تحویل اولین سری از این ماشین به مشتریان از اکتبر سال آینده آغاز میشود. بندتو وینیا، مدیر عامل فراری میگوید تعدادی که از این ماشین قرار است تولید شود محدود نیست و حجم تولید پس از اعلام قیمت مشخص خواهد شد. خبرگزاری رویترز پیشتر گزارش داده بود که قیمت التریکا که در زبان ایتالیایی به معنی «برقی» است، بیش از ۵۰۰ هزار دلار است.
فراری میگوید استفاده از چهار موتور الکتریکی به چابکتر شدن ماشین کمک کرده است. راننده میتواند گشتاور هر چرخ را به طور مجزا کنترل کند و برای کاهش مصرف الکتریسیته موتورهای جلوی ماشین را از رده خارج کند.
همه اجزای قوای محرکه التریکا توسط فراری ساخته شده است. این شرکت تنها سلولهای باتری را از یک شرکت کرهای خریداری میکند.
برای درگیر کردن بیشتر راننده پدالهایی پشت فرمان گذاشته شده که با آن میتوان میزان قدرت و گشتاور ماشین را کم و زیاد کرد. فراری برای ساخت صدای ماشین از روش جالبی استفاده کرده است. به جای شبیهسازی صدای یک موتور بنزینی، مهندساناین شرکت حسگرهایی در ماشین گذاشتهاند که ارتعاشات مکانیکی اجزای متحرک موتور را دریافت و آنها را با روشی مشابه با یک گیتار برقی تقویت میکند.
آقای وینیا میگوید دلیل انتخاب یک ماشین چهار در بزرگ برای نخستین مدل برقی فراری محدودیتهای کنونی در فناوری خودروهای الکتریکی است. به گفته او این فناوری هنوز برای ساخت یک ماشین اسپرت مناسب نیست. آقای وینیا همچنین گفت نمایندگیهای فراری هم از این کارخانه خواسته بودند تا اولین ماشین برقی شرکت یک ماشین بزرگ باشد.
پس از انتشار اطلاعات فنی فراری التریکا برخی منتقدان عملکرد ماشین را با ماشینهای الکتریکی موجود در بازار مقایسه کردند که قدرت و شتاب بهتری دارند. فراری در واکنش التریکا یک ماشین سوپر اسپرت نیست و با هدف ارائه «لذت رانندگی منحصر به فرد فراری» به مشتریان ساخته شده است.
التریکا در حالی به بازار عرضه میشود که بازار ماشینهای اسپرت الکتریکی رونق چندانی ندارد. فراری عرضه دومین مدل برقیاش که یک خودروی اسپرت است را به دلیل کم بودن تقاضا تا سال ۲۰۲۸ به تعویق انداخته است. این کارخانه پیشبینی میکند تا سال ۲۰۳۰ ماشینهای کاملا الکتریکی تنها ۲۰ درصد از فروشش را تشکیل دهند.
خودروسازان دیگر هم در برنامههای تولید ماشینهای الکتریکی خود تجدید نظر کردهاند. لامبورگینی، رقیب اصلی فراری اعلام کرده که اولین مدل الکتریکیاش را یک سال دیرتر و در سال ۲۰۲۹ عرضه خواهد کرد. پورشه هم بهدلیل فروش پایین مدلهای الکتریکیاش برنامه ساخت مدلهای جدید را به تاخیر انداخته است. مازراتی هم امسال تولید مدل الکتریکی MC20 را متوقف کرد.
هیبرید-الکتریکی آلوده
نتایج یک تحقیق در اروپا نشان داده که آلایندگی واقعی ماشینهای هیبرید-الکتریکی فاصله زیادی با آمار رسمی دارد و این ماشینها تقریبا پنج برابر بیشتر از آنچه اعلام شده دیاکسیدکربن تولید میکنند.
ماشینهای هیبرید-الکتریکی هم موتور درونسوز دارند و هم موتور الکتریکی و برای حرکت از نیروی یکی یا هر دو استفاده میکنند. این ماشینها سالها است که پس از ماشینهای برقی به عنوان راه حلی برای کاهش آلودگی هوا معرفی شدهاند.
موسسه «ترنسپورت اند انوایرونمنت» (Transport and Environment) که یک نهاد غیرانتفاعی در بروکسل است، در تحقیقی مصرف سوخت ۸۰۰ هزار ماشین بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ را در اروپا بررسی کرده و میگوید میزان آلایندگی واقعی ماشینهای هیبرید-الکتریکی در سال ۲۰۲۳ نزدیک به پنج برابر بیشتر از میزانی بوده که در آزمایشگاهها اندازهگیری شده است. این نسبت در سال ۲۰۲۱ حدود سه و نیم برابر بود.
این موسسه میگوید رانندگان بسیار کمتر از آنچه در تخمینهای رسمی گفته میشود از حالت الکتریکی برای رانندگی استفاده میکنند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد تنها ۲۷ درصد مسافت طیشده با ماشینهای هیبرید-الکتریکی در حالت برقی بوده، در حالی که در محاسبات رسمی این عدد ۸۴ درصد فرض میشود. کمیسیون اروپا به تازگی شیوه محاسبه را اصلاح کرده، اما کارشناسان میگویند تفاوت دادههای رسمی و واقعی هنوز زیاد است.
این تحقیق نشان داده که حتی در حالتی که ماشین با موتور الکتریکی حرکت میکرده، موتور درونسوز بهطور میانگین در حدود یک سوم مسافت فعال بوده است. این موضوع نشان میدهد که قدرت موتور برقی برای حرکت کامل ماشین کافی نبوده است.
به گفته محققان نادیدهگرفتن آلایندگی واقعی ماشینهای هیبرید-الکتریکی به چهار گروه بزرگ خودروسازی فرصت داده تا بین سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از پرداخت بیش از پنج میلیارد یورو جریمه بهخاطر عبور از سقف آلایندگی تعیینشده در اروپا اجتناب کنند. همزمان رانندگان این ماشینها هم حدود ۵۰۰ یورو بیشتر از آنچه تخمین زده میشد هزینه سوخت پرداخت کردهاند.
اتحادیه اروپا میخواهد فروش ماشینهای بنزینی را در کشورهای این اتحادیه از سال ۲۰۳۵ ممنوع کند. خودروسازان با این تصمیم مخالفند و فشار زیادی میآورند تا از سختگیریهای این قانون کم کنند. در این میان برخی سیاستمداران، از جمله صدراعظم آلمان ماشینهای هیبرید-الکتریکی را به عنوان راهحلهایی میانه برای رسیدن به یک توافق مطرح کردهاند.
source