وزن، دشمن قدیمی خودروهای برقی است. باتریهای سنگین، چند موتور برقی و سامانههای خنککنندهی پیچیده باعث افزایش وزن میشوند. وزن بالا به باتریهای بزرگتر برای دستیابی به بُرد حرکتی مناسب نیاز دارد و همین موضوع دوباره وزن را بالا میبرد؛ چرخهای معیوب که حالا شاید در آستانهی شکستن باشد.
شرکت بریتانیایی یاسا (Yasa) از موتور شارمحوری جدیدی رونمایی کرد که وزنش کمتر از یک کولهپشتی پر است؛ اما قدرتی در حد ابرخودروها دارد. این شرکت که در فناوری موتورهای پیشرفته تخصص دارد، نمونهی جدید را روی دستگاه آزمایش به نام داینامومتر قرار داد و نتایج حیرتانگیز بود.
موتور جدید یاسا تنها ۱۲٫۷ کیلوگرم وزن دارد و به قدرت ۷۵۰ کیلووات (معادل ۱,۰۰۵ اسببخار) دست یافت. چنین رکوردی میزان چگالی توان را به سطحی بیسابقه رساند؛ یعنی ۵۹ کیلووات برای هر کیلوگرم وزن. این عدد نسبتبه رکورد قبلی خود یاسا؛ موتوری ۱۳٫۱ کیلوگرمی با توان ۵۵۰ کیلووات (۷۳۷ اسببخار) حدود ۴۰ درصد پیشرفت نشان میدهد.
برای درک بهتر این اعداد، کافی است موتور جدید یاسا را با خودروهای برقی شناختهشده مقایسه کنیم. موتور عقب تسلا مدل Y حدود ۲۰۰ کیلووات (۲۶۸ اسببخار) توان دارد، در حالیکه موتور جدید یاسا نزدیکبه چهار برابر قویتر است. تسلا مدل ۳ پرفورمنس با دو موتور مجموعاً ۶۱۶ اسببخار توان تولید میکند؛ اما موتور کوچک یاسا از مجموع هر دو قدرت بیشتری دارد.
مهندسان خودرو میان «توان لحظهای» و «توان پیوسته» تفاوت قائلاند. توان لحظهای همان است که هنگام فشردن کامل پدال گاز برای چند ثانیه آزاد میشود، در حالیکه توان پیوسته نشان میدهد موتور چه میزان قدرت را میتواند بدون داغشدن و برای مدت طولانی حفظ کند.
چنین شاخص در عملکرد واقعی اهمیت بیشتری دارد. یاسا میگوید نمونهی جدیدش در این بخش نیز عملکرد چشمگیری دارد و میتواند بهطور پیوسته بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات (۴۶۹ تا ۵۳۶ اسببخار) توان تولید کند؛ عددی که از توان لحظهای بسیاری از خودروهای برقی پرفورمنس بالاتر است.
نکتهی اصلی، تنها شتابگیری نیست. سبکبودن بینظیر موتور میتواند برای تمام خودروهای برقی مزیت بزرگی باشد. کاهش وزن موتور به معنای کاهش وزن کل خودرو است؛ در نتیجه میتوان از باتریهای کوچکتر و سبکتر برای حفظ همان دامنهی حرکتی استفاده کرد. چنین باتریهایی نهفقط وزن و هزینه را پایین میآورند، بلکه سریعتر شارژ میشوند.
یاسا تأکید میکند که این فناوری در مرحلهی آزمایشگاهی نیست و آمادهی تولید انبوه است. یورگ میسکا، مدیرعامل یاسا، میگوید این موتور مقیاسپذیر خواهد بود و در ساختش از مواد نادر یا گرانقیمت استفاده نشده؛ بنابراین بهمحض سفارش خودروسازان، قابلیت تولید انبوه دارد.
نباید انتظار داشت که این موتور بهزودی در هاچبکهای اقتصادی دیده شود. فناوریهای تازه معمولاً ابتدا در گرانترین خودروها بهکار میروند. موتورهای فعلی یاسا هماکنون در ابرخودروهای هیبریدی مانند فراری 296 GTB و لامبورگینی تمِراریو استفاده میشوند.
در آیندهی نزدیک خودرو تمامبرقی از مرسدس بنز با سه موتور یاسا و مجموع توان بیش از ۱,۰۰۰ کیلووات (۱,۳۶۰ اسببخار) عرضه خواهد شد.
source