ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کنفرانس ملی مخابرات که امروز، یکشنبه ۴ آبانماه در هتل المپیک تهران برگزار شد، پروژه «گذار از کابل مسی به فیبر نوری» (سواپ) را یک اقدام توسعهای و «نقطه عطفی در تاریخ ارتباطات کشور» توصیف کرد و بر لزوم حرکت جسورانه در این مسیر تأکید کرد.
وزیر ارتباطات، در سخنان خود که با اشاره به ۹۰ سال تلاش برای راهاندازی اولین مرکز مخابرات در کشور آغاز شد، گفت:
ما امروز دور هم جمع شدهایم تا این فناوری قدیمی را رفتهرفته خاموش کنیم و یک زیرساخت نور را بنا نهیم. آنچه گذشت، ماحصل زحمات نزدیک به ۱۰۰ سال بود که قدردان آن هستیم، اما لاجرم باید در مسیر ارتقای فناوری حرکت کنیم.
– ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
نگاه صدساله به آینده و فناوریهای نوین
هاشمی با تأکید بر لزوم نگاه آیندهنگرانه به این پروژه، گفت: «اگر سیم مسی برای ۱۰۰ سال بوده است، آیا فیبر نوری هم برای ۱۰۰ سال خواهد بود؟ روندها نشان میدهد این زمان کوتاهتر شده و حتماً در کنار کار توسعهای، باید نگاه آیندهنگر به بحث ارتباطات ماهوارهای و کوانتومی را که میتوانند تغییرات جدی ایجاد کنند، مدنظر داشته باشیم.«
وزیر ارتباطات، «وفاق» را محور اصلی حرکت دولت در حوزه ارتباطات دانست و تاکید کرد: «چند سالی فاصلهای بین اعضای خانواده ارتباطات کشور وجود داشت. در دولت چهاردهم، محور را وفاق گذاشتیم، نه در شعار که در عمل.» او ادامه داد:
ما در وفاق، ابداع ضدرقابتی نخواهیم داشت و انحصار موضوعیت ندارد. حمایت میکنیم، ولی طبیعتاً این حمایت صرفاً شامل حال عزیزانمان در شرکت مخابرات ایران نخواهد بود. این رویکرد به معنای کنار گذاشتن اختلافات و حرکت در جهت همافزایی برای ارائه خدمت با کیفیت به مردم است.
– ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
ارتباطات سبز و رضایت مردم
هاشمی کمک به کاهش مصرف انرژی را یکی از کارکردهای مهم این پروژه برشمرد و بیان کرد: «کشور با بحث ناترازی برق مواجه است. ارتباطات بر بستر فیبر نوری به عنوان ارتباطات سبز شناسایی میشود و این اتفاق زیبایی است که هم کیفیت ارتباطات را ارتقا میدهد و هم به کاهش مصرف انرژی کمک میکند.»
وزیر ارتباطات رضایت مردم را مهمترین هدف تمامی این تلاشها دانست و گفت: «همه این تلاشها و مجاهدتها حول محوری است که مبتنی بر وفاق و در راستای رضایت مردم باشد.»
هاشمی در پایان از اپراتورها خواست تا زیرساختهای ارتباط با مردم، خدمات مشتری (CRM)، بیلینگ و سرویسدهی را به صورت ویژه تقویت کنند تا بازخورد دقیقی از کیفیت ارتباطات حاصل شود.
source