پورشه در سال ۲۰۲۵ روزهای آسانی را پشت سر نمیگذارد. اولیور بلوم مدیرعامل وقت این خودروساز آلمانی در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۴) تأیید کرد که شرکت در میانهی رکود جهانی خودروهای برقی با چالشهای جدی مواجه است. کاهش ۶ درصدی میزان ارسال خودرو در نیمهی اول سال باعث شد پورشه از برنامهی خود برای تعدیل حدود ۱۹۰۰ شغل تا سال ۲۰۲۹ خبر دهد.
گزارشهای مالی اخیر پورشه وضعیت ناخوشایند آن را تأیید میکند. طبق پیشبینیهای جدید، سود عملیاتی پورشه در سهماهههای نخست ۲۰۲۵ نسبت به سال قبل ۹۹ درصد سقوط کرده و از ۴۰۳٫۵ میلیون یورو در سال ۲۰۲۴ به فقط ۴۰ میلیون یورو رسیده است.
بهنوشتهی Motor1، درآمد جهانی پورشه ۱٫۷ میلیارد یورو کاهش یافته و تحویل خودروها حدود ۱۳ هزار دستگاه کمتر از سال گذشته بوده است. بااین حال، مدیر مالی و فناوری اطلاعات شرکت، دکتر یوخن برکنر، تأکید کرد که این وضعیت موقتی و هدف از اقدامات فعلی، تقویت بنیانهای مالی و تابآوری بلندمدت برند است. او میگوید: «در بازاری دشوار، ما جریان نقدی قدرتمندی تولید کردهایم و اکنون با تصمیمهای شفاف و قاطع، مسیر استراتژیک تازهای را دنبال میکنیم.»
البته تمام اخبار برای پورشه منفی نیست. این برند گزارش داد که جریان نقدی خالص آن به ۱٫۳ میلیارد یورو رسیده و تحویل خودرو در ایالاتمتحده و بازارهای نوظهور رکورد تازهای ثبت کرده است. همچنین فروش خودروهای برقی و هیبریدی پورشه نسبت به سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.
پورشه امیدوار است در سال ۲۰۲۶ با ورود مدیرعامل جدید، ورق برگردد. مایکل لایترز، مدیر پیشین مکلارن و مدیر فنی سابق فراری، از ژانویه (دی و بهمن ۱۴۰۴) هدایت این خودروساز را برعهده میگیرد تا برند مشهور اشتوتگارتی را دوباره به مسیر رشد و سودآوری بازگرداند.
source