خودروی مفهومی «میتسوبیشی HSR-II» که نخستین بار در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه خودروی توکیو معرفی شده بود، پس از گذشت بیش از سه دهه، مجدداً در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو که در واقع دومین نسخه از سری مفهومی HSR میتسوبیشی به شمار میرود، ویترینی از نوآوریهای فناورانه، بهویژه در زمینه آیرودینامیک پیشرفته و سیستمهای کنترل خودرو بود که بسیاری از آنها بعداً در مدل تولید انبوه و اسپرت میتسوبیشی GTO/3000GT به کار رفتند.
HSR-II نه تنها یک نمایش علمی بود، بلکه یک هیولای قدرتمند با عملکرد خیرهکننده محسوب میشد. میتسوبیشی در زیر این پوسته علمی، از نسخه ارتقاءیافته موتور V6 سایکلون 6G72 با چیدمان توربوشارژر استفاده کرد که ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۲ پوند فوت گشتاور تولید میکرد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن را تنها در ۳.۷ ثانیه محقق میساخت.
این خودرو همچنین به سیستم انتقال قدرت چهار سرعته اتوماتیک و تمام چرخ محرک (AWD) دائمی مجهز بود.
برنامه ده ساله HSR میتسوبیشی، که با HSR-I در سال ۱۹۸۷ آغاز و با HSR-VI در سال ۱۹۹۷ به پایان رسید، با هدف تحقیق، توسعه و پیادهسازی ویژگیهایی طراحی شده بود که خودروها را در طول زمان، بهتر، سریعتر و ایمنتر سازد.
بسیاری از آنچه میتسوبیشی در توسعه HSR-II آموخت، به طور مستقیم به خودروهای تولیدیِ رانندهمحور بعدی این شرکت، از جمله GTO/3000GT، منتقل شد که دارای سیستمهایی چون تمام چرخ محرک، فرمان تمام چرخ، تعلیق کنترلشده کامپیوتری و باله عقب فعال بود.
نکته جالب توجه اینکه، میتسوبیشی در همان نمایشگاه ۱۹۸۹ توکیو که HSR-II را معرفی کرد، نمونه اولیه مدل HSX (که بعدها به GTO تبدیل شد) را نیز رونمایی کرده بود. این کانسپت افسانهای، که در بازیهای ویدیویی محبوبی مانند «گرن توریسمو» نیز حضور داشته، پس از ۳۵ سال دوری، در نمایشگاه امسال Automobile Council برای عموم به نمایش گذاشته شده است.
source