دبیر اجرایی رقابتهای اینترنت اشیا المپیک فناوری ۲۰۲۵ گفت: ۱۳ تیم برتر از میان ۱۱۶ تیم پس از گذر از مرحله انتخابی در مرحله نهایی روبهروی هم قرار گرفتند؛ اینجا سرعت، دقت و خلاقیت تعیین میکند چه تیمی میتواند چالشهای پیچیده دنیای اینترنت اشیا را فتح کند.
به گزارش خبرگزاری سینا، شیوا محمدی، دبیر اجرایی رقابتهای اینترنت اشیا المپیک فناوری ۲۰۲۵ با اشاره به برگزاری این رویداد ملی گفت: در این رقابتها در قالب ۱۱۶ تیم ثبتنام اولیه انجام دادند و رده سنی شرکتکنندگان از ۱۳ تا ۳۰ سال بوده است.
وی افزود: در مرحله نخست که مرحله انتخابی رقابتها محسوب میشد، از ظرفیت شبکه کارخانههای نوآوری کشور بهره گرفته و رقابتها بهصورت منطقهای در چهار کارخانه نوآوری شیراز، مشهد، همآوا تهران و کرمانشاه برگزار گردید. در نهایت از میان ۱۱۶ تیم شرکتکننده، ۱۳ تیم موفق شدند جواز حضور در مرحله نهایی این رقابتها را کسب کنند.
محمدی توضیح داد: چالشهایی که برای مرحله نهایی طراحی شدهاند در دودسته اصلی قرار میگیرند؛ دسته نخست مربوط به امنیت سایبری در بستر اینترنت اشیا است. باتوجهبه اینکه هر سنسور یا گیتوی در نهایت بر روی یک سرور، کلاد یا بروکر MQTT قرار میگیرد، نیمی از فرایند رقابت مربوط به بخش اینترنت و امنیت آن است. در این بخش یک پلتفرم هوشمند اختصاصی برای مسابقه طراحی شده و تیمها باید پاسخ چالشها را در آن ثبت کنند. سرعت عمل در این مرحله اهمیت بالایی دارد و تیمی که زودتر چالش را حل کند امتیاز بیشتری دریافت خواهد کرد.
وی ادامه داد: دسته دوم چالشها مرتبط با بخش سختافزاری یا همان Things در اینترنت اشیاست. در این بخش، تمرکز روی تجهیزات هوشمند، گیتویها و سنسورهاست. به تیمها بردهای الکترونیکی و قطعات موردنیاز ارائه شده و شرکتکنندگان موظفاند علاوه بر پیادهسازی بخش نرمافزاری و نمایش نتیجه روی یک داشبورد یا سامانه، عملکرد سختافزار را نیز تکمیل و قابلارزیابی کنند. داوران بهصورت حضوری عملکرد این بخش را بررسی و امتیازدهی میکنند.
وی تأکید کرد: اگر تیمی اعلام کند چالش را حل کرده و داور صحت آن را تایید کند، امتیاز کامل آن چالش به تیم تعلق میگیرد؛ اما اگر پاسخ اشتباه باشد، آن چالش برای همان تیم از گردونه رقابت حذف میشود و تیم اجازه ادامه تلاش در همان چالش را ندارد و باید سراغ چالش دیگری برود.
دبیر اجرایی رقابتها با اشاره به روند برگزاری نهایی گفت: این رقابتها در مدت چهار روز برگزار میشود و هر روز چند چالش جدید معرفی میشود. تیمها تا پایان هر روز فرصت دارند نتایج خود را اعلام کنند.
وی افزود: ۱۳ تیم حاضر در مرحله نهایی از نظر توان تخصصی در بخشهای سختافزار، الکترونیک، نرمافزار و علوم کامپیوتر از سطح بالایی برخوردار هستند و پیشبینی میشود چالشها با رویکردهای نوآورانه حل شود.
وی در پایان تأکید کرد: اینترنت اشیا موضوعی نسبتاً جدید در جهان و بهویژه در کشور ماست و این رقابتها جزو نخستین رویدادهای تخصصی در این حوزه در ایران به شمار میروند. ازآنجاکه این حوزه نیازمند دانش ترکیبی در الکترونیک و علوم کامپیوتر و همچنین فعالیت تیمی است، طبیعی است که تعداد شرکتکنندگان نسبت به برخی مسابقات دیگر کمتر باشد؛ بااینحال استقبال سال جاری فراتر از انتظار ما بود و نشان میدهد علاقهمندی و ظرفیت رشد این حوزه در کشور بسیار بالاست.
source