وزیر آموزش و پرورش از طرح ملی شناسایی ۲۰۰ هزار نخبه و طراحی المپیادهای جهانی ایرانی سخن گفت.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری المپیاد ترکیبیات و هندسه، در جمع خبرنگاران با اشاره به چشمانداز مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران، که از سوی مقام معظم رهبری تبیین شده است، گفت: «در حوزه مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران که چشماندازی است که مقام معظم رهبری تعریف کردند، خود ایشان راهبردهای دستیابی به این چشمانداز را نیز تبیین کردهاند. باشگاه دانشپژوهان جوان و حمایت از این دانشآموزان، به نظر من مهمترین مسیر برای رسیدن به این هدف است؛ البته با نگاهی خلاقانه و نوآورانه.»
کاظمی افزود: «ما باید در کنار مشارکت در المپیادهای علمی بینالمللی، خودمان نیز طراحیهای علمی ویژهای انجام دهیم و عرصههایی را مشخص کنیم تا کشورهای دیگر را به کنشگری در حوزههایی که ما طراحی میکنیم، دعوت نماییم. این نوع نگاه امروز در باشگاه دانشپژوهان جوان شکل گرفته است و میتواند مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا دهد.»
وی ادامه داد: «به فرموده مقام معظم رهبری، ما باید کاری کنیم که علم، زبان فارسی را یاد بگیرد. امروز این جریان را در فعالیتهای باشگاه دانشپژوهان جوان مشاهده میکنیم. قدرت و اقتدار علمی دانشآموزان جمهوری اسلامی ایران در برگزاری و اجرای المپیادها واقعاً قابل توجه است. به نظر من مهمتر از خود طراحی المپیاد، نحوه اجرای آن بود. برگزاری این المپیاد در میان ۷۳ کشور، آن هم با ویژگیهای منحصربهفرد مجازی و تصحیح آنلاین، واقعاً شگفتانگیز است و ارزش فراوانی دارد. این امر میتواند جایگاه علمی کشور را در سطح جهانی حفظ کند و به دانشآموزان ما اعتمادبهنفس لازم را برای درخشش در عرصههای بینالمللی ببخشد.»
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «در کنار این موفقیتها، لازم است رویدادهای متنوعتری در سطح ملی طراحی شود تا بتوانیم در مسیر مرجعیت علمی تمرین و تجربه بیشتری کسب کنیم. همچنین باید کیفیت حضور بینالمللی خود را ارتقا دهیم و ضریب نفوذ استعدادهای علمی را در مناطق مختلف، بهویژه مناطق محروم کشور افزایش دهیم. این کار نیازمند نقشه راه دقیقی است. اگر قرار باشد استعدادهای علمی را در مناطق محروم شناسایی کنیم، نیاز به طراحیهای خاص و برنامههای متناسب با شرایط آن دانشآموزان داریم.»
کاظمی در ادامه با اشاره به نقش مدارس سمپاد گفت: «تقویت مدارس استعدادهای درخشان یکی از مهمترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش است. شناسایی نخبگان علمی در قالب کاشیهایی که در مدارس سمپاد در حال شکلگیری است، به یک جریان عمومی تبدیل شده است. هدفگذاری ما این است که حداقل ۲۰۰ هزار نخبه را در سطح مقدماتی شناسایی کنیم تا از میان آنان استعدادهای بینظیر و منحصربهفردی را پرورش دهیم که بتوانند در سطح جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.»
وی افزود: «در کنار این موفقیتهای علمی، باید به دانشآموزان آموزش دهیم که آنان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بینالمللی هستند. این دانشآموزان باید تراز انقلاب اسلامی باشند و بتوانند رفتارهای متفاوت و درخور شأن نظام جمهوری اسلامی از خود نشان دهند. این موضوع را در دوره قبل المپیادهای علمی نیز تجربه کردیم. با وجود شرایط سخت و پس از جنگ ۱۲ روزه، دانشآموزان ما مقتدرانه در المپیادها شرکت کردند، افتخارات بزرگی آفریدند و با رفتارهای استکبارستیزانه خود در سکوها، پرچم جمهوری اسلامی ایران را با افتخار بوسیدند و سرود ملی را با عزت سر دادند.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با اشاره به نقش حمایتهای مقام معظم رهبری اظهار داشت: «به نظر من یکی از رمزهای اصلی موفقیت این دانشآموزان، نگاه قدرشناسانه و حمایتهای بینظیر مقام معظم رهبری از نخبگان المپیادی کشور است. بیانات محبتآمیز ایشان درباره این جوانان و توصیههای مؤکد به مسئولان برای حمایت از آنان، بزرگترین پشتوانهای بود که توانست ما را به این موفقیتها برساند. مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود فرمودند که این دستاوردها، محکمترین پاسخ به دشمنان بود. این سخنان، تشویق و انگیزهای مضاعف برای دانشآموزان ماست تا در عرصههای علمی آینده نیز بدرخشند.»
کاظمی در پایان از همه عوامل برگزارکننده، معلمان، مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان قدردانی کرد و افزود: «این موفقیتها حاصل همافزایی همه بخشها و اعتماد به جوانان مؤمن و خلاق کشور است که مسیر مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران را هموار خواهند کرد.»
وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه المپیاد ترکیبیات و هندسه باشگاه دانشپژوهان جوان، با ابراز خرسندی از حضور در این رویداد علمی جهانی گفت: «خیلی خوشحالم که امروز این توفیق نصیبم شد تا در اختتامیه این حرکت علمی بسیار ارزشمند در سطح دنیا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شرکت کنم. به همه حاضرین در این مراسم و همچنین کسانی که از طریق فضای مجازی در این رویداد حضور دارند عرض سلام و ادب دارم و مراتب تقدیر و تشکر صمیمانه خود را از مشارکت وسیع دانشآموزان که میزبانان اصلی این برنامه هستند اعلام میکنم.»
کاظمی در ادامه از تمامی دستاندرکاران این رویداد قدردانی کرد و گفت: «اجازه میخواهم در ابتدا از برادر عزیزم جناب آقای دکتر حسینی، ریاست باشگاه دانشپژوهان جوان، معاونین، اعضای هیئت علمی، داوران، مجریان، اساتید و همه کسانی که کمک کردند تا این رویداد باشکوه علمی در سطح دنیا رقم بخورد، صمیمانه تشکر کنم و به همه عزیزان خدا قوت بگویم.»
وی با تبریک به همه شرکتکنندگان و برگزیدگان این دوره از المپیاد افزود: «البته برندگان اصلی این رویداد همه شرکتکنندگان هستند، اما به هر حال منتخبان و برگزیدگان نهایی این رقابت علمی کمنظیر نیز شایسته تبریک و تهنیتاند. انشاءالله نتایج بهزودی اعلام خواهد شد، ولی وظیفه خود میدانم پیشاپیش به آنان و خانوادههای محترمشان تبریک بگویم.»
وزیر آموزش و پرورش سپس با اشاره به تلاشهای خلاقانه تیم علمی باشگاه دانشپژوهان جوان اظهار داشت: «باید از تیم علمی و اساتیدی که با نگاههای متفاوت و خلاقانه مسیرهای جدیدی را برای رشد، شکوفایی و شناسایی نخبگان علمی طراحی کردند، تشکر ویژه داشته باشم. اقداماتی که در سالهای اخیر در این باشگاه انجام شده در نوع خود بینظیر و شاید کمنظیر است. همانطور که شاهد بودید، تاکنون سه المپیاد نوظهور طراحی شده و مسیر توسعه این حرکت علمی همچنان ادامه دارد.»
کاظمی با اشاره به برگزاری پنجمین دوره المپیاد ترکیبیات و دوازدهمین دوره المپیاد هندسه افزود: «اینکه امروز پنجمین اختتامیه المپیاد ترکیبیات را برگزار میکنیم و دومین سالی است که باشگاه مدیریت آن را بر عهده دارد، نشان از ظرفیت بالای کشور در طراحی و اجرای چنین برنامههایی دارد. برگزاری این رقابتها با صرفهجویی در هزینهها، استفاده از روشها و ابزارهای خلاقانه و افزایش مشارکت جهانی، از دستاوردهای مهم این مسیر است.»
او با اشاره به حضور گسترده دانشآموزان از سراسر جهان گفت: «در المپیاد ترکیبیات امسال بیش از ۵۰۰۰ نفر از ۷۳ کشور دنیا و در المپیاد هندسه ۱۰ هزار نفر از ۵۰ کشور شرکت کردند. این آمار نشاندهنده ظرفیت بالای ایران و علاقهمندی جامعه علمی جهان به تعامل با دانشآموزان ایرانی است.»
کاظمی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت المپیادها و دستاوردهای علمی دانشآموزان ایرانی اظهار داشت: «سخنان مقام معظم رهبری در حوزه علم و نخبگان همیشه تازه و الهامبخش است. ایشان با نگاهی عمیق و آیندهنگرانه از اثرات و برکات این تلاشها سخن گفتهاند و ما اگر بخواهیم در یک جمله کار شما را توصیف کنیم، باید بگوییم این بخشی از شناسنامه یک دانشآموز ایرانی است.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در ۴۶ سال گذشته با وجود تحریمهای ظالمانه و فشارهای استکبار جهانی، با سربلندی و مقاومت ایستاده است، گفت: «موفقیت در المپیادهای علمی، یکی از جلوههای همین ایستادگی است. امروز دانشآموزانی که در این رقابتها شرکت میکنند، الگوی دیگران در جهان هستند. آنان از دانشآموزان ایرانی درس مقاومت، عزت و غیرت میگیرند.»
کاظمی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و ضرورت حمایت از مظلومان افزود: «دانشآموزان ایران اسلامی در کنار موفقیتهای علمی، حامل پیام فرهنگی و انسانی نیز هستند. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، این موفقیتها در این شرایط، محکمترین پاسخ علمی و اخلاقی به دنیای استکبار است. ما وظیفه داریم در کنار پیشرفت علمی، از مظلومان و کودکان بیدفاع در غزه، لبنان، یمن، عراق و سایر کشورها دفاع کنیم.»
وی این مسئولیت را بخشی از مأموریت فرهنگی نخبگان ایرانی دانست و گفت: «دانشآموزان باید بدانند در کنار مسئولیت علمی، مسئولیت فرهنگی بزرگی نیز بر دوش دارند. این دفاع از انسانیت، از حقوق پایمالشده کودکان و از حقیقت است. این پیام بزرگ المپیاد است.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تأکید بر حمایت کامل از باشگاه دانشپژوهان جوان و نخبگان علمی گفت: «آقای دکتر حسینی عزیز و دانشآموزان گرامی، ما با تمام وجود در کنار شما هستیم. هر امکاناتی که لازم باشد، برایتان فراهم میکنیم تا قدردان تلاشهای ارزشمند شما باشیم. هدف ما افزایش اثربخشی جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی و تحقق مرجعیت علمی است. ما باید هم تعیینکننده سکوهایی باشیم که دیگران طراحی میکنند، و هم طراح سکوهایی که دیگران در آن شرکت خواهند کرد. یقین دارم با لطف خداوند متعال و تلاش جوانان مؤمن و غیور این سرزمین، ایران در این مسیر خواهد درخشید.»
source