نشست خبری چهل و سومین فیلم جهانی فجر در مبهم‌ترین حالت خود برگزار شد؛ از خود تحقیری تا وانمودی به انزوای فرهنگی، آیا در شاعرانگی آقای دبیر جشنواره جایی برای حماسه سرایی سینمایی نیست؟

جشنواره جهانی فیلم فجر و رویکرد شاعرانه ای که حماسه ندارد! / حسینی: فراموش نکنیم در چه زمانه‌ای زندگی می‌کنیم!؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، نشست خبری صبح امروز چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر صبح امروز در موزه سینما برگزار شد. نشستی که پاسخگوی ابهامات زیاد خبرنگاران از نحوه برگزاری این رویداد در شیراز بود. وجه مشترک سوالات خبرنگاران از این دوره جشنواره ابهامات آنها در اطلاع رسانی و برگزاری این دوره جشنواره در شیراز بود! 

چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر که قبلا تجربه 5 دوره برگزاری مجزا را داشت بار دیگر با تصمیم سیاستگذاران آن قرار است برای ششمین بار مستقل از جشنواره ملی برگزار شود. 

آبرو داری در جشنواره جهانی فیلم فجر یا چالشی برای اعاده حیثیت از سینمای ایران! 

اما رویکرد دبیر با توجه به مسائلی که اعلام شد و پذیرش برخی موارد که به نظر خودتحقیری می‌رسید مثل انزوای فرهنگی، متناسب نبودن شرایط سینمای کشور برای شرکت در لیگ جهانی و … به نظر می‌رسد نه تنها این جشنواره نمی تواند شرایط فعلی نیاز جامعه به فرهنگ حماسی را در سطح داخل و بین المللی نمایندگی کند بلکه هشدار بزرگی است که ممکن است جامعه سینمایی را وادار به اعاده حیثیت از خود در چنین شرایطی نماید!

 

تعاریف شیک و پیک از ادوار گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر در مقایسه با شرایط جنگی امروز! 

دبیر جشنواره چهل و سوم صریحا در مقایسه این دوره از رویداد جهانی فیلم فجر با گذشتگان خود به دبیری رضا میرکریمی، محمدمهدی عسگرپور و رضا داد اشاره کرد و گفت: تعاریف شیک و پیک از ادوار گذشته جشنواره جهانی فیلم فجر یک مقدمه دارد و آن این است: « اولین دوره جشنواره جهانی سال ۹۴ بود، اگر اشتباه نکنم برجام هم امضا شده بود، حتما یادتان هست فضای اجتماعی، فضای عمومی، فضای فرهنگی، فضای اقتصادی سال ۹۴ اصلا قابل مقایسه با سال ۱۴۰۴ نیست. از روزهایی که چند میلیون نفر برای اینکه جنگ شده بود، فقط از تهران خارج شدند و چیزی نمانده بود به اینکه واقعه‌ای به نام اسنپ بک رخ دهد.»

 

همه این صحبتهای روح الله حسینی را کنار حماسه ای که در جنگ 12 روزه و نیاز مبرم جامعه ایران به حماسه سرایی ملی در عرصه های هنری بگذاریم تا متوجه شویم تصمیمگیران سینمایی و برگزاری رویدادهای جهانی در چه چرخه اشتباه راهبردی از فهم نیازهای کشور در داخل و بازنمایی آن در صحنه بین المللی افتاده‌اند!

«زیتون شکسته»

حسینی در حالی مهمترین رویکرد جشنواره جهانی فیلم فجر را شاعرانه می‌خواند که مستقیم ترین موضوع مرتبط با مقاومت را در بخشهای خود با نام «زیتون شکسته» برگزار خواهد کرد، سؤال اساسی که در نشست خبری پر از ابهام امروز موزه سینما پیش خواهد آمد این است که: آیا حماسه سرایی در شاعرانگی ایران وجود ندارد؟ تا بتوان در این شرایط تک شاخه سبز زیتون مقاومت در جهان را بازنمایی سینمایی کرد؟ با حتی به سمت آن رفت؟ و یا به جای افزایش حجم تراژیک آن، در جهانی که فریادش از ظلم رژیم صهیونیستی برخاسته حداقل اهالی سینما را تشویق به حماسه نمایی کرد؟ تا آنجایی که ما می دانیم «حماسه» مهمترین بخش و حتی به نوعی ژانر در شاعرانگی ایرانیهاست! 

تلاش برای حفظ آبروی ایران از مسیر سینمای ترکیه!

حسینی در حالی از تلاش برای حفظ آبروی ایران در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گوید که به نظر می‌رسد برای این کار نه تنها تلاشی برای اعتبار دادن به سینمای ملی ایران نشده، بلکه سراغ گرفتن اعتبار از رقیب سنتی ما در صعنت سینما یعنی ترکیه رفته اند!  وی با بیان اینکه نوری بیگله جیلان سرمایه سینمای آسیا و جهان است و صاحب نخل طلای کن است، افزود:  از ایشان دعوت کردیم در هیات داوران حضور داشته باشد و امیدوارم از افتتاحیه شاهد حضور این فیلمساز در شیراز باشیم.

وی همچنین از مرور سینمای ترکیه در جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان دستاورد مهمی برای جشنواره یاد کرد و گفت:  ما در سال فرهنگی ایران و ترکیه به سر می بریم و در جشنواره مرور سینمای ترکیه را خواهیم داشت و میهمانان ترکیه نسبت به سایر کشورها بیشتر هستند و از فیلمسازان تا عوامل حضور دارند و نشستی را درباره سینمای ترکیه خواهیم داشت. برای ما همکاری با ترکیه مهم است و تفاهم نامه ای سال ها پیش بین وزارت فرهنگ دو کشور منعقد شده که دنبال احیای آن هستیم و در تولیدات مشترک همکاری داشته باشیم.

جشنواره جهانی فیلم فجر و رویکرد شاعرانه ای که گویی حماسه ندارد!

اما مهمترین بخش صحبتهای حسینی به همان رویکرد شاعرانه در جشنواره جهانی فیلم فجر باز می‌گشت که به نظر می‌رسید مفقوده ترین حلقه آن بی توجهی به عنصر حماسه و حماسه سرایی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجراست، سینما و شعری که بدون این عنصر آن هم در این مقطع زمانی می‌تواند به گوشه رینگ برود و نه تنها ما را از انزوای فرهنگی به اعتراف خودشان بیرون نکند بلکه مقدمه ای برای نابودی همه آنچه باشد که موجب اعتبار بخشی به جشنواره فجر و سینمای پس از انقلاب شده است. 

تشکیل کارگاه سینمایی دارالفنون

دبیر جشنواره درباره بخش دارالفنون هم گفت: 60 دانشجوی هنر سینما که شامل 38 دانشجوی خارجی است در این کارگاه حضور دارند. این دانشجویان که تجربه حضور قبلی دارالفنون را دارند و فیلم اول خودشان را هم ساختند، در این کارگاه حضور دارند.

حسینی در مورد فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره گفت که با همان رویکرد شاعرانگی انتخاب شده‌اند و تصویر بدی را از ایران بازنمایی نخواهند کرد. تعدادی هم فیلم اولی در جشنواره حضور دارند.

200 مهمان خارجی در این جشنواره حضور دارند

حسینی درباره اکران فیلم‌های جشنواره برای عموم مردم بیان کرد که این فیلم‌ها در مجموعه تارَخ اکران خواهد شد. او درباره تعداد مهمانان خارجی گفت: 200 مهمان خارجی در این جشنواره حضور دارند که آنها ظرفیت مهمی برای آشنایی با ایران هستند که باید آن را به فعلیت برسانیم.

دبیر جشنواره درباره مشارکت استان فارس در جشنواره بیان کرد: استان فارس مشارکت بسیار خوبی برای جشنواره داشته است که از آنان تشکر می‌کنیم. این استان بخش‌های مهمی از هزینه‌ها را قبول کرده است و باقی هم توسط سازمان سینمایی پرداخت می‌شود.

 

source

توسط mohtavaclick.ir