دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، از برنامههای دولت برای ارتقای عدالت آموزشی، افزایش بودجه آموزش و پرورش و تقویت درس «کار و فناوری» در مدارس کشور خبر داد.
به گزارش سینا پرس، دکتر محمود امانی در چهارمین کنفرانس بینالمللی آموزش و پرورش تطبیقی با تأکید بر ضرورت تحول نظام آموزشی گفت: «دورهای آغاز شده که آموزش و پرورش در اولویت دولت قرار گرفته و فرصت بیسابقهای برای بهبود عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری فراهم شده است.»
وی به نتایج مطالعه تطبیقی کشورهای هند، ترکیه، فنلاند، مالزی و سریلانکا اشاره کرد و محورهای کلیدی عدالت آموزشی را شامل تخصیص منابع بر اساس نیاز و عملکرد، گسترش آموزش پیشدبستانی، توانمندسازی معلمان مناطق محروم، بهرهگیری از فناوری آموزشی و حمایت هدفمند از گروههای آسیبپذیر معرفی نمود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: رئیسجمهور با تمرکز بر فضا و تجهیزات مدارس و تغییر روشهای یاددهی و یادگیری، سرانه آموزشی کشور را از ۵.۲۲ متر مربع به ۶.۱ متر مربع ارتقا خواهد داد و نهضت مردمی تجهیز مدارس شکل گرفته است. نمونه این رویکرد، مدارس محروم تجهیز شده با مشارکت مردم در سراسر کشور است.
در حوزه کیفیت یادگیری و فناوری، دکتر امانی خبر داد که درس «کار و فناوری» در پایه ششم تقویت شده و شایستگیهای فناوری در برنامههای ابتدایی تصویب شده است. بستههای آموزشی تفکر رایانشی و طرح ایران دیجیتال برای شناسایی استعدادهای هوش مصنوعی در متوسطه اجرا میشوند.
وی همچنین پنج تغییر کلیدی در کلاسهای درس را معرفی کرد: تغییر چینش کلاسها، فعالیت گروهی در هر جلسه، بهکارگیری فناوری آموزشی، فرصت ارائه دانشآموزی و استفاده از الگوهای فعال یادگیری. گزارشها نشان میدهد این تغییرات حتی در مناطق محروم کشور بهصورت عملی مشاهده شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: مدرسه حضوری اولویت اصلی است و هیچ کمکی به مدرسهگریزی نخواهد شد؛ آموزش مجازی تنها بری دانشآموزانی که امکان حضور ندارند مجاز است.
در پایان، او از افزایش ۳ درصدی بودجه آموزش و پرورش خبر داد و از جامعه علمی، معلمان و انجمنها خواست تا در این مسیر مشارکت فعال داشته باشند و پیشنهادهای تخصصی خود را برای بهبود عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری ارائه کنند.
خبرنگار : زهرا سلیمی
source