تیانیوان (ساویر) لی، مدیر طراحی صنعتی شیائومی، در گفتوگویی با Sina Tech دربارهی فلسفه طراحی این برند، واکنشها به ظاهر خودروهای SU7 و YU7 و نقش طراحان چینی در صنعت جهانی خودرو صحبت کرد.
لی تأکید میکند که مشخصات فنی قابل تکرار هستند، اما «ارزش احساسی» طراحی چیزی منحصربهفرد است که باید در اولویت قرار بگیرد. شعار داخلی تیم طراحی شیائومی بر همین اساس شکل گرفته است:
- طراحی بر پایهی علم
- طراحی هماهنگ با قوانین طبیعت
- طراحی بر اساس شهود
لی به شباهتهایی که کاربران چینی بین SU7 و پورشه تایکان یا YU7 و فراری پوروسانگوئه مطرح کردهاند، واکنش مستقیم نشان نداد؛ اما گفت که تمرکز شیائومی روی ایجاد ارتباط احساسی با کاربران است، نه اجتناب از مقایسههای ظاهری. او میگوید این بحثها نهتنها به فروش آسیب نزده، بلکه احتمالاً باعث افزایش توجه به محصولات شیائومی شدهاند.
لی میگوید نبود میراث طراحی طولانیمدت در صنعت خودرو چین میتواند مزیت باشد؛ چون طراحان چینی محدود به چهارچوبهای تاریخی نیستند و میتوانند در دورهی گذار به خودروهای برقی، قدمهای بلندتری بردارند.
مقالههای مرتبط
لی سابقهی فعالیت در BMW و طراحی در برندهای مینی و رولزرویس را دارد. شیائومی پیشتر اعلام کرده بود که YU7 نمایانگر تکامل زبان طراحی برند است و طوری طراحی شده که «در گذر زمان همچنان ماندگار باشد.»
source