یک مرمتگر و احیاگر بناهای تاریخی گفت: ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (اثر دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرمائیان) نماد شفافیت است با مزه معماری ایران. این عمارت نماد مرحله‌ای از تکامل اجتماعی ایران است. برای احیای این عمارت زخمی و تیرخورده، از عنوان‌های دقیق و درست باید استفاده کرد. این عمارت باید «مرمت» و «احیا» شود، نه «بازسازی» یا «بازآفرینی».

به گزارش خبرگزاری سینا، بهروز مرباغی، معمار، مرمتگر و احیاگر بناهای تاریخی در نوشتاری به ماجرای طرح بازسازی ساختمان شیشه‌ای صداوسیما به عنوان میراث معماری ایران که پس از آسیبی که بر اثر اصابت موشک در حمله اسرائیل به ایران، پیشنهاد ثبت آن در فهرست میراث ملی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شد، به نکاتی درباره ضرورت مرمت و احیای این سازه، اشاره کرد و نوشت: «حال که سرنوشت ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مورد توجه مدیران و کارشناسان است، علاقمندم چند نکته ریز را مطرح کنم. شاید به درد بخورد.

 

یک: «شیشه‌ای»

سال ۱۸۵۱ ساختمان «شیشه‌ای» کریستال پالاس با کاربری نمایشگاهی در لندن ساخته‌ شد. همه از شیشه و چدن. با مهندسی ساخت قطعات پیش‌ساخته منفصله. در ایران نامش را کاخ بلورین ترجمه کرده‌اند که عنوان زیبا و متناسبی است. این ساختمان، از دید بسیاری از پژوهشگران معماری، به سبب روش مهندسی ساخت و استفاده وسیع از شیشه، سرآغاز «معماری مدرن» است. اما، به باور من، کاخ بلورین پیشتاز معماری مدرن است، چون منادی شفافیت است. نماد جهانی است که پرده‌ها کنار می‌رود و جامعه به سمت روشنایی و شفافیت می‌رود. جامعه مدرن، جامعه خردپذیر است و با سیستم مدیریت می‌شود، برخلاف جامعه پیشامدرن که فرد محور بود و مدیریت فردی داشت. جامعه سیستم‌محور و خردپذیر چیزی برای مخفی‌کردن ندارد، پس به سمت روشنایی و شفافیت می‌رود.

حدود ۱۵۰ سال پس از کاخ بلورین، ساختمان مجلس ریکیاویک (ایسلند) ساخته‌شد به نام «سِنِد». ساختمانی بسیار زیبا به شکل قارچ که ساقه ستون‌وار قارچ نقش اسکلت و سازه را دارد و اطراف آن به‌صورت دایره دور تا دور این ساقه، تمام شیشه است. انگاری از بالای چتر قارچ آبشاری شفاف جاری است از جنس شیشه. نمایندگان مردم یک طرف شیشه و مردم عادی و رهگذر طرف دیگر شیشه. در فلسفه معماری این بنا گفته‌شده، نمایندگان مردم چیزی برای مخفی‌کردن از مردم ندارند.

نمونه بسیار دیگری هم برای این فلسفه معماری وجود دارد. حکم ساده‌شده این فلسفه آن است که «در معماری مدرن، ساختمان هم با درون کار می‌کند، هم با بیرون»

 

دو: در ایران، تهران

ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (اثر دفتر معماری عبدالعزیز فرمانفرمائیان) نماد شفافیت است با مزه معماری ایران. با حیاط مرکزی جمع‌وجور ولی قانونمند و درست. مثل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در خیابان قرنی (اثر نادر اردلان) که حیاط مرکزی متناسب با شرایط امروز دارد. ساختمان شیشه‌ای فرمانفرمائیان این امتیاز را دارد که ساده‌تر است و کاملا شیشه‌ای است. یک گام جلوتر از اثر ماندگار نادر اردلان.

بنابراین، این عمارت نماد مرحله‌ای از تکامل اجتماعی ایران است که پایه‌های ورود به جامعه خردپذیر و سیستم‌محور را بشارت می‌دهد. عمارتی است با مبانی نظری معماری مترقی و روزآمد.

source

توسط mohtavaclick.ir