این هفته در جهان خودرو: معرفی کانسپتی جنجالی که الهامبخش مدلهای آینده بنتلی خواهد بود، ماشین اسپرت الکتریکی هیوندای که شتابش از پورشه بیشتر است و رکوردشکنی شاسیبلند جدید پورشه یک سال پیش از رونمایی.
بنتلی آینده
بنتلی همزمان با افتتاح یک استودیوی جدید طراحی از کانسپتی به نام EXP 15 رونمایی کرد. این کانسپت ایدههایی را نمایش میدهد که قرار است ظاهر مدلهای آینده این خودروساز لوکس را دگرگون کند.
کانسپت جدید بنتلی مهمترین پروژه رابین پیج (Page)، مدیر طراحی این کارخانه است که از سال ۲۰۲۳ هدایت تیم طراحی بنتلی را برعهده دارد.
آقای پیج درباره EXP 15 میگوید: «این کانسپت فقط برای نمایش زبان طراحی جدید ما نیست، بلکه فرصتی است تا مسیر حرکت بازار را بسنجیم». به گفته آقای پیج شاسیبلندها و ماشینهای اسپرت بنتلی فروش خوبی دارند، اما این کارخانه نگران آینده مدلهای سدان است.
آقای پیج میگوید: «بعضی مشتریان هنوز شکل کلاسیک سدانها را با صندوق عقب میپسندند، بعضی فرمی یکپارچه میخواهند و بعضی میخواهند ارتفاع ماشین بیشتر شود. این کانسپت فرصتی است تا با مشتریان خود گفتوگو کنیم و دیدگاههایشان را بشنویم.»
به همین دلیل EXP 15 فرمی بین یک سدان کلاسیک و یک شاسیبلند دارد و ظاهرش با محصولات کنونی خودروساز انگلیسی کاملا متفاوت است.

این کانسپت از مدل «اسپید سیکس» بنتلی الهام گرفته که در سال ۱۹۲۸ تولید شد. اسپید سیکس در سال ۱۹۳۰ در مسابقهای غیررسمی، قطار سریع معروفی به نام «قطار آبی» را در فرانسه شکست داد و به شهرتی افسانهای رسید و از آن به بعد با نام قطار آبی معروف شد.
کاپوت کشیده و جلوپنجره بزرگ از جمله بخشهای EXP 15 است که با الهام از مدل اسپید سیکس طراحی شده است. شکل جلوپنجره با مدلهای کنونی بنتلی فرق دارد و مجموعهای از لامپهای الئیدی آن را به صفحهای درخشان تبدیل کرده است. مدیر طراحی بنتلی میگوید با الکتریکیشدن ماشینها، جلوپنجره دیگر نه یک نیاز فنی بلکه فرصتی برای طراحان است تا با آن یک اثر هنری دیجیتال خلق کنند.
بنتلی همزمان با رونمایی از EXP 15 نشان بالدار جدیدی هم برای این شرکت طراحی کرده و آن را در محفظهای شیشهای بالای جلوپنجره گذاشته است. تغییر بزرگ دیگر شکل چراغهای ماشین است. چراغهای جلو برخلاف شکل گرد همیشگی عمودی است و چراغهای عقب نواری نورانی است که دور تا دور عقب ماشین کشیده شده است.



بنتلی درباره عملکرد فنی ماشین اطلاعاتی منتشر نکرده است. رابین پیج میگوید مشتریان بنتلی گفتهاند که حرکت ۳۰۰ تا ۳۵۰ مایل (۴۸۰ تا ۵۶۰ کیلومتر) با هر بار شارژ برایشان کافی است و آنها برای مسافتهای طولانیتر از جت شخصی استفاده میکنند.
EXP 15 در سمت راننده تنها یک در دارد. اما در سمت دیگر، دو در روبهروی هم باز میشوند و بخشی از سقف هم بالا میرود. صندلی کنار راننده ۴۵ درجه به بیرون میچرخد تا سوار و پیاده شدن راحتتر باشد. این صندلی میتواند در کنار راننده باشد یا کاملا به عقب ماشین برود یا به یک تخت تبدیل شود.
در تزیین اتاق از ترکیب پارچه ابریشم و قطعات تیتانیوم استفاده شده است. پارچه ابریشمی در کارگاهی بافته شده که بیش از صد سال قدمت دارد و قطعات تیتانیوم هم با چاپ سه بعدی ساخته شده است. ترکیب این دو به طور نمادین پیوند سنت و فناوری پیشرفته را در ماشین نمایش میدهد.

بنتلی اولین مدل الکتریکی خود را با الهام از کانسپت EXP 15 طراحی کرده و آن را سال آینده به بازار عرضه میکند. این ماشین به طور مستقیم با رولزرویس «اسپکتر» رقابت خواهد کرد که سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد.
اما در شبکههای اجتماعی بیشتر کاربران کانسپت بنتلی را با مدل جدید جگوار مقایسه کردهاند که آن هم قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. جگوار سال گذشته کانسپتی بسیار جنجالی از این مدل نمایش داد که واکنشهای منفی زیادی داشت.
منتقدان کانسپت جدید بنتلی میگویند این کارخانه هم در مسیری مشابه جگوار قدم گذاشته و ممکن است این تغییرات گسترده به اعتبار کارخانه ضربه بزند.

الکتریکی پرهیجان
هیوندای در جشنواره سرعت گوود وود در انگلستان از مدل اسپرت آیونیک ۶ N رونمایی کرد. این سدان اسپرت دومین مدل از زیرمجموعه ماشینهای تقویتشده الکتریکی هیوندای است و از پاییز امسال به بازار میآید.
آیونیک ۶ N دو موتور الکتریکی دارد که در مجموع ۶۵۰ اسب بخار نیرو تولید میکنند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت ماشین تنها ۳.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۵۷ کیلومتر در ساعت است. قدرت و شتاب ماشین از بعضی مدلهای الکتریکی پورشه که قیمتی دوبرابر هیوندای دارند، بیشتر است.
مسافتی که آیونیک ۶ N با هر بار شارژ حرکت میکند هنوز اعلام نشده، اما هیوندای میگوید در شرایط ایدهآل شارژ باتری در کمتر از ۱۸ دقیقه از ده درصد به ۸۰ درصد میرسد. ماشین همچنین برای شرکت در مسابقه به سیستم مدیریت حرارتی پیشرفتهای مجهز است. این سیستم پیش از مسابقه دمای باتری را به سطحی میرساند که ماشین بتواند بیشترین توانش را در پیست ارائه دهد.

ظاهر ماشین با بال بزرگ عقب، گلگیرهای پهنتر و سپرهای جدید از مدل معمولی آیونیک ۶ اسپرتتر است. سیستم تعلیق تطبیقپذیر است و بسته به شرایط رانندگی بهطور خودکار سفتی کمکفنرها را تنظیم میکند. راننده همچنین میتواند توزیع نیروی موتور بین چرخهای جلو و عقب را در یازده سطح مختلف تغییر دهد؛ قابلیتی که بر فرمانپذیری ماشین در پیچها و سبک رانندگی تاثیر میگذارد.
یکی از امکانات ویژه آیونیک ۶ N سیستم مجازی تعویض دنده است که با ایجاد تکانهای مصنوعی و تولید صدای موتور، تجربه رانندگی با یک ماشین بنزینی اسپرت را شبیهسازی میکند.
فضای داخلی هم کمی تغییر کرده است. از جمله امکانات جدید سیستمی است که با تغییر نور اتاق زمان مناسب تعویض دنده مجازی را به راننده اطلاع میدهد.

قیمت آیونیک ۶ N هنوز اعلام نشده، ولی رسانههای کرهای پیشبینی میکنند که گرانترین مدلش در کره جنوبی حدود ۸۵ میلیون وون (حدود ۶۰ هزار دلار) باشد. آیونیک ۶ N با این قیمت با ماشینهایی مانند تسلا مدل ۳ «پرفورمنس» و بامو i4 رقابت میکند.
هیوندای سال ۲۰۲۴ اولین مدل از سری N را با معرفی مدلی تقویتشده از آیونیک ۵ به بازار عرضه کرد. این مدل با ترکیب عملکرد فنی بالا و امکان استفاده روزمره توجه رسانهها و مشتریان را جلب کرد.

رکوردشکنی پورشه
پورشه با رکوردشکنی در مسابقهای در بریتانیا، تواناییهای فنی جدیدترین شاسیبلند الکتریکیاش را نمایش داد. نمونهای استتارشده از نسل جدید مدل کاین در رقابت تپهنوردی «شلزلیوالش»، رکورد سریعترین زمان برای یک شاسیبلند را در این مسیر ثبت کرد. این رکورد پیش از این در اختیار شاسیبلند دوازده سیلندر بنتلی بود.
شلزلیوالش یکی از قدیمیترین مسیرهای مسابقه در جهان است که از سال ۱۹۰۵ میزبان رقابتهای اتومبیلرانی بوده است. مسیر این مسابقه باریک، شیبدار و پر پیچ و خم است و راننده و ماشین را به چالش میکشد. پورشه میگوید به همین خاطر این مسابقه را برای آزمایش سیستم تعلیق و پایداری مدل جدیدش انتخاب کرده است.
گابریلا ژیلکووا، رانندهٔ تیم فرمول ئی پورشه، با کاین الکتریکی، مسیر ۹۱۴ متری مسابقه را در زمان ۳۱ ثانیه و ۲۸ صدم ثانیه طی کرد.
کاین الکتریکی به سیستم تعلیق جدیدی مجهز است که در شرایط مختلف رانندگی از جمله هنگام شتابگیری، ترمز و پیچیدن، از تغییر ناگهانی وضعیت بدنه جلوگیری میکند و آن را صاف و پایدار نگه میدارد. پورشه میگوید این فناوری باعث راحتی بیشتر سرنشینان و پایداری بیشتر ماشین میشود.

با این که ماشین استتار شده بود اما فرم آشنای کاین قابل تشخیص بود و پورشه میگوید یک مدل کوپه هم از این ماشین ساخته خواهد شد.
اطلاعات فنی هنوز منتشر نشده، اما پورشه میگوید کاین الکتریکی مانند مدل بنزینی و هیبریدی میتواند تا ۳.۵ تن بار را بکشد. برای نمایش این توانایی ریچارد هموند، مجری سابق برنامه تاپگیر در ویدیویی تبلیغاتی یک ماشین کلاسیک سه تنی را با کاین حمل کرد.
پورشه پس از شرکت در مسابقه شلزلیوالش در جشنواره سرعت گوودوود هم شرکت کرد. این ماشین قرار است در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود و در کنار مدلهای بنزینی و هیبریدی فروخته خواهد شد.
منبع: بی بی سی
source