جت رادارگریز J-20 با سرعتی نزدیکبه دو ماخ (۲۱۲۶ کیلومتربرساعت)، یکی از پیشرفتهترین جنگندههای نسل پنجم چین بهشمار میرود و حالا پروازهای آن در اطراف تایوان و تنگهی راهبردی تسوشیما به رویهای معمول تبدیل شده است.
J-20 سریعتر از F-35 حرکت میکند و سرعتی برابر با F-22 دارد. این جنگنده میتواند بدون پسسوز با سرعت ۱٫۵ ماخ (۱۸۵۲ کیلومتربرساعت) پرواز کند؛ قابلیتی که تنها در برخی جتهای نسل پنجم دیده میشود. سرعت بالای J-20 به لطف موتورهای بومیشدهی WS-10C و WS-20B فراهم شده است.
J-20 با قابلیتهای چندمنظوره و توان اجرای عملیاتهای رهگیری و تهاجم زمینی، در نقش برتری هوایی عملکرد قابل قبولی دارد. چین از این جنگنده برای نمایش قدرت در مناطق تنشزا بهره میبرد و مدعی است که J-20 با طراحی پنهانکارانه، توان عبور از سامانههای راداری را دارد.
J-20 از ورودیهای بدون انحراف، بدنهی پوشیده از مواد جاذب امواج و محفظههای داخلی برای حمل سلاح بهره میبرد که مقطع راداری آن را کاهش میدهد. کابین به نمایشگرهای دیجیتال، هدآپ و سامانهی هدفگیری روی کلاه مجهز است.
J-20 از رادار آرایهفازی فعال، حسگر مادونقرمز/اپتیکی در دماغه و سامانهی دید الکترواپتیکی با پوشش ۳۶۰ درجه استفاده میکند؛ تجهیزاتی که گفته میشود با سامانههای F-35 قابل مقایسهاند.
مقالههای مرتبط
جنگندهی چینی که نخستینبار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، با طول بیش از ۲۰ متر و وزن ۳۷ تُن، بردی حدود دو هزار کیلومتر دارد.
نیروی هوایی چین با اتکا به تاکتیکهای خاکستری و بدون درگیرشدن مستقیم، J-20 را در مناطق حساس بهکار میگیرد. مشخص نیست سامانههای دفاعی آمریکا از جمله تاد و پاتریوت میتوانند J-20 را بهصورت موفق رهگیری و هدفگیری کنند یا نه.
source