بحث درباره ساخت پل در تنگه مسینا، از مدتها پیش موضوع مناقشه بوده است و حتی به دوران باستان بازمیگردد. تقریباً دو هزار سال پیش، پلینی بزرگ دانشمند مشهور رومی، داستانی درباره پلی موقت برای عبور فیلهای جنگی اسیرشده از کارتاژ (نام شهری باستانی در شمال آفریقا) در سال ۲۵۱ پیش از میلاد نقل کرده بود. گرچه این روایت به احتمال زیاد افسانه است، ایده ساخت پل همچنان در طول قرنها پابرجا مانده است.
بیشتر بخوانید
ایده ساخت پل در دهه ۱۸۶۰ و دوران اتحاد ایتالیا دوباره مطرح شد و تا اواخر قرن بیستم مورد توجه سیاستمداران بود. در دوره کنونی که جریانهای سیاسی راستگرا که رویکرد پوپولیستی دارند، نفوذ و حمایت بیشتری در جامعه پیدا کردهاند، پروژه بار دیگر احیا شده و به عنوان محرکی برای توسعه جنوب ایتالیا که هنوز نسبت به شمال کشور کمتر توسعه یافته است، تبلیغ میشود.
بسیاری هنوز در رابطه با ساخت پل معلق تنگه مسینا قانع نشدهاند. گروههای مخالف محلی و هزاران معترض نگرانیهای مختلفی ازجمله اثرات زیستمحیطی و زیباییشناختی و اینکه بودجه میتواند در جاهای بهتری صرف شود، مطرح کردهاند. تحلیلها نشان میدهد که ممکن است این پروژه عظیم هیچگاه به درآمد کافی برای جبران هزینه چند میلیارد یورویی خود نرسد. طبق تخمینها، بیش از ۴۴۰ ملک در دو طرف پل باید تصرف شوند؛ اقدامی بحثبرانگیز که درحالحاضر در دادگاهها به چالش کشیده میشود.
حتی بدون دخالت سیاست، ساخت پل معلق در این مقیاس با چالشهای مهندسی قابلتوجهی روبهرو است. تنگه مسینا به دلیل بادهای شدید، فعالیتهای زلزلهای و عمق زیاد آب معروف است و همه این عوامل ساخت و پایداری طولانیمدت پل را پیچیده میکنند. مهندسان باید اطمینان حاصل کنند که سازه در برابر زلزلههای رایج در این منطقه قادر به مقاومت باشد و همچنین خوردگی ناشی از محیط دریایی شور را مدیریت کنند.
با وجود تمام موانع، دولت رم به نظر مصمم است که رویای چند صدسالهی ساخت پل تنگه مسینا را تحقق بخشد.
source