وقتی بوگاتی شیرون پور اسپرت –از مجموع تنها ۶۰ دستگاه تولیدشده– با یک کامیون ژاپنی تصادف میکند، اعداد و ارقامی که پس از آن مطرح میشود، بهاندازهی خود حادثه باورنکردنیاند.
برای برآورد هزینهی تعمیر این خودرو، مت آرمسترانگ، یوتیوبر بریتانیایی، جزئیات خسارت را بررسی کرد و به اعدادی رسید که حتی کلکسیونرهای حرفهای را شوکه میکند؛ فقط چراغهای جلو بهاندازهی یک فراری F430 دندهدستی قیمت دارند.
تصادف کمسرعت بوگاتی، به سپر جلو، جلوپنجره، چراغها، کاپوت و گلگیرها آسیب زد؛ خسارتی که برای بیشتر خودروها چندان جدی محسوب نمیشود؛ اما بوگاتی خودرو «معمولی» نیست.
مدل Pur Sport که حدود ۴ میلیون دلار قیمت دارد، نمونهای متمرکز بر پیست از شیرون استاندارد است و با پنلهای سبکتر فیبر کربنی، آیرودینامیک بازطراحیشده و قطعات اختصاصی با تیراژ بسیار محدود ساخته میشود.
براساس برآورد آرمسترانگ، هر چراغ جلو حدود ۹۰ هزار دلار قیمت دارد؛ تقریباً بهاندازهی یک گلگیر فیبر کربنی. کاپوت ۶۰ هزار دلار و جلوپنجرهی نمادین بوگاتی بیش از ۹۰ هزار دلار دیگر هزینه دارد.
مجموع هزینهی قطعات قابل مشاهده به حدود نیم میلیون دلار میرسد؛ تقریباً همقیمت یک فراری SF90 استراداله. این فقط مربوط به قسمتهای بیرونی خودرو است.
در صورت آسیب به شاسی کربنی یا پیشرانه، هزینهها سر به فلک میکشند. قیمت موتور W16 چهار توربوشارژ ۸ لیتری بوگاتی بیش از ۸۵۰ هزار دلار و گیربکس دوکلاچه حدود ۱۸۵ هزار دلار است.
چنین اعدادی در واقع بازتابی از شیوهی کاری بوگاتی است. تمام اجزای شیرون، از بافت کربن بیرونی تا ترکیب رنگ اختصاصی در فرانسه ساخته، رنگگذاری و کنترل کیفی میشوند. فرآیند تعمیر نیز باید زیر نظر کارخانه انجام شود تا استحکام سازه، گواهی اصالت و ارزش بلندمدت خودرو حفظ شود؛ رویکردی که کیفیت را تضمین میکند اما راه را بر تعمیرگاههای مستقل میبندد.
در همین پرونده، گفته میشود بوگاتی از فروش مستقیم قطعات به آرمسترانگ خودداری کرد و پیشنهاد داد خودرو را در فرانسه بازسازی کند؛ چون تعمیر خارج از فرآیند رسمی ممکن است اصالت خودرو را زیر سؤال ببرد؛ خطایی که در دنیای ابرخودروهای چند میلیون دلاری میتواند میلیونها دلار از ارزش خودرو را از بین ببرد.
source