براساس گزارش جدیدی از رویترز، متا سالانه میلیاردها دلار از تبلیغات کلاهبرداری و محصولات غیرقانونی در پلتفرمهای خود درآمد کسب میکند. این گزارش آمارهای شگفتانگیزی از تبلیغات کلاهبرداری در پلتفرم متا ارائه میدهد و سؤالات جدیدی دربارهی علت کنترلنکردن این مشکل توسط شرکت مطرح میکند.
طبق تخمینهای متا، سال گذشته تبلیغات کلاهبرداری میتوانست تا ۱۰ درصد از درآمد این شرکت را تشکیل دهد، که به حدود ۱۶ میلیارد دلار میرسد. این شامل تبلیغاتی برای طرحهای کلاهبرداری تجارت الکترونیک و سرمایهگذاری، کازینوهای آنلاین غیرقانونی، و فروش محصولات پزشکی ممنوعه است. در حقیقت، کلاهبرداریها در پلتفرم متا به قدری گسترده هستند که محققان این شرکت برآورد کردهاند که اپلیکیشنهای آن در یکسوم از کلاهبرداریهای موفق در ایالاتمتحده دخیل بودهاند.
گزارش همچنین به این نکته اشاره میکند که متا در برخی مواقع فرآیندهایی را ایجاد کرده که به سختی تیمهای داخلی خود را قادر به مبارزه با این تبلیغات کرده است، به طوری که تبلیغکنندهی کوچکی که مشغول تبلیغ کلاهبرداری مالی بوده است، تا زمانی که حداقل ۸ بار توسط سیستم شناسایی نشود، مسدود نخواهد شد. متا همچنین با تبلیغکنندگان بزرگ برخورد ملایمتری دارد و به آنها اجازه میدهد بیش از ۵۰۰ هشدار دریافت کنند بدون اینکه از پلتفرم حذف شوند.
سیستم تبلیغاتی متا درمقایسه با استانداردهای این شرکت برای کاربران پلتفرم اینستاگرام شگفتانگیز بهنظر برسد، اما طبق گزارش رویترز، این تبلیغات برای متا ارزش زیادی دارند. در گزارشی داخلی آمده است که فقط چهار کمپین تبلیغاتی حذفشده در امسال، معادل ۶۷ میلیون دلار درآمد برای این شرکت داشتند. گزارش رویترز بیان میکند که مدیران متا در درون شرکت با چالشهایی مواجه بودهاند تا بتوانند تبلیغات کلاهبرداری را کنترل کنند، بدون آنکه بر سود شرکت تأثیر منفی بگذارد.
اندی استون، سخنگوی متا میگوید: «در ۱۸ ماه گذشته، گزارشهای کاربران دربارهی تبلیغات کلاهبرداری در سرتاسر جهان ۵۸ درصد کاهش یافته و در سال ۲۰۲۵ تاکنون بیش از ۱۳۴ میلیون محتوای تبلیغاتی کلاهبرداری حذف شده است.»
source