به گزارش آرمان ملی آنلاین ،طبق مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار، شرکتهای هواپیمایی میتوانند با رعایت مقررات و متناسب با تغییرات عوامل موثر در هزینه تمام شده و با تاییدیه نهایی کارگروه تنظیم بازار، نسبت به نرخگذاری بلیت هواپیما اقدام کنند. البته سازمان هواپیمایی و وزارت راه هم موظف شدهاند هزینههای ارزی ایرلاینها را براساس مستندات بانک مرکزی تعدیل کنند.
چندی پیش دبیرانجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که “نرخ ارز مبادلهای از حدود ۷۰ هزار به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است و نرخ تسعیر ارز افزایش ۵۰ درصدی داشته است. این یعنی شرکتهای هواپیمایی برای خرید قطعات هواپیما و دیگر هزینههایشان با افزایش قیمت مواجه هستند.
همچنین نرخ سوخت امسال ٢۴ برابر شده و سازمان امور مالیاتی هم برای سوخت ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته و ۱۰ درصد نیز از مسافران مالیات بر ارزش افزوده باید دریافت کند؛ لذا شرکتهای هواپیمایی باید با افزایش نرخ بلیت هواپیما بتوانند هزینههای خود را تامین و سربه سر کنند تا فعالیتشان متوقف نشود”.
در این میان، موضوع افزایش نرخ بلیت هواپیما در دستور کار ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و همچنین ایرلاینها و وزارت راه قرار گرفت. البته براساس رای دیوان عدالت اداری (از خرداد پارسال) تعیین نرخ بلیت هواپیما از حیطه وظایف وزارت راه خارج شده و شرکتهای هواپیمایی هرکدام مجاز شدند نسبت به تعیین نرخ مسیرهای مختلف خود اقدام و سقف قیمتی تعیین شده را رعایت کنند.
سال گذشته در مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بلیت هواپیما جزو کالاهایی قرار گرفت که برای نرخگذاری باید فرآیند دریافت مصوبه را طی و از ستاد تنظیم بازار مجوزهای لازم را دریافت کند.
چندی پیش معاون سازمان هواپیمایی اعلام کرد که طبق مصوبات “نهادهای متولی یا تشکلهای ذیربط حسب مورد میتوانند با رعایت قوانین و مقررات و متناسب با تغییرات عوامل مؤثر در بهای تمامشده و با رعایت ضوابط و مقررات قیمتگذاری نسبت به تعدیل قیمت کالا و تعرفه خدمات مرتبط با خود اقدام کرده و گزارش تغییرات و برآورد تأثیرات بر مصرفکنندگان و سایر کالاها و خدمات مرتبط را حداقل یک هفته قبل از ابلاغ به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند.
در صورتی که تغییرات قیمت متناسب با تغییرات عوامل مؤثر در بهای تمامشده نباشد، دبیرخانه کارگروه میتواند ضمن طرح موضوع در کارگروه و عنداللزوم اخذ نظرات کارشناسی، نظرات لازمالاتباع را برای اعمال در نرخهای تعیینشده اعلام کند.”
این یعنی شرکتهای هواپیمایی باید با تاییدیه نهایی کارگروه تنظیم بازار نسبت به تعیین نرخ بلیت هواپیما اقدام کنند.
source