
انتشار گزارش تخلفات و نظارت بر پلتفرمهای فروش بلیت مانند «فلایتیو» باعث شد تا سازمان هواپیمایی کشور به شدت نسبت به آن واکنش نشان دهد.
به گزارش روز نو این سازمان که سابقهای مناسب در برخورد با اینگونه تخلفات دارد و سامانهای نیز برای ارسال شکایات از سوی مسافران تعبیه کرده است گزارشی در خصوص نظارت بر پلتفرمها و برخورد با شرکتهای فروش بلیط تهیه برای روشن شدن افکار عمومی ارائه کرد.
در همین راستا گزارش فرآیند رسیدگی به شکایات شرکت خدمات مسافرت هوایی دور پرواز (فلایتیو) که از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در اختیار «اقتصادآنلاین» قرار گرفته است بدین شرح است:
۱-دریافت تعدادی شکایت از عملکرد فلایتیو بر اساس رویههای جاری در سامانه حقوق مسافر سازمان با موضوع عدم عودت وجه بلیت پروازهای ابطالی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه
۲-دعوت به جلسه شرکت موصوف جهت پاسخگویی طی نامه شماره ۲۴۱۲۰۴۲۹۰۹۳ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۰۵،
۳- صدور اخطار کتبی اول برابر آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی متعاقب جلسه برگزار شده و الزام شرکت به جهت جلب رضایات مسافرین محترم طی نامه شماره ۲۴۱۲۰۴۳۲۱۱۳۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۶،
۴-صدور اخطار کتبی دوم طی شماره ۲۴۱۲۰۴۳۵۳۱۱ مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۱۱ با توجه به جلسه برگزار شده و تعیین مهلت جهت استرداد کامل وجوه
۵-دریافت گزارش از شرکت موصوف در تاریخ ۱۴۰۴/۰۸/۲۴ مبنی بر استرداد وجوه جنگ ۱۲ روزه بالغ بر ۱۸۸ مورد شکایت موجود در سامانه حقوق مسافر و مختومه شدن پرونده
۶-بر اساس گزارشات واصله و دریافت شکایات در سامانه حقوق مسافر سازمان در خصوص اخذ وجه بلیت در درگاه اینترنتی شرکت بدون ارائه بلیت به مسافران در زمان صدور
۷-ارسال نامه دعوت به جلسه و احظار مدیر عامل و مدیر فنی شرکت دور پرواز در تاریخ ۱۴۰۴/۰۹/۰۲،
۸- جلسه در تاریخ ۱۴۰۴/۰۹/۰۴ تشکیل و با توجه به ادعای مدیرعامل شرکت در صدور کلیه بلیتها مسافرینی که در سامانه حقوق مسافر سازمان ثبت شده است به شرکت موصوف ۲۴ ساعت مهلت داده شد تا ۷۳ مورد شکایت دریافت شده در سامانه حقوق مسافر پس از تاریخ ۱۴۰۴/۰۹/۲۴ رسیدگی و بلیتهای صادره به سازمان ارسال گردد. در غیر اینصورت مجوز شرکت تعلیق میگردد.
لازم به ذکر است دلیل اعطای مهلت به شرکت یاد شده توام با پیگیریهای مستمر این سازمان جهت ایفای حقوق مسافران محترم، باقی ماندن ابتکار عمل در دست سازمان و عدم درگیر کردن مسافران در فرآیند زمانبندی رسیدگی به شکایات آنها در مراجع قضایی بوده است.
علیایها الحال در صورتی که شرکت یاد شده در مهلت زمانی تعیین شده مورخ ۱۴۰۴/۰۹/۰۵ اقدام به جلب رضایت تمامی مسافران ننماید نامه تعلیق شرکت به استناد آئین نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی صادر و اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.
رضا صدیقنیا مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز از لغو ۶۶ فقره مجوز فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی در نیمه نخست سال جاری به دلیل عدم تطبیق فعالیت و عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی با الزامات تعیین شده در آئین نامه نظارت بر تاسیس دفاتر مسافرتی خبر داد.
وی با اعلام این خبر اظهار کرد: در حال حاضر، مجموع مجوزهای صادره برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی در سراسر کشور به ۴۵۶۹ مورد میرسد که از این تعداد، ۳۷۴۸ دفتر بهصورت فعال در حال ارائه خدمات به مسافران هستند.
وی با اشاره به بازرسیهای دورهای سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در طول شش ماه نخست امسال، بازرسان سازمان از دفاتر خدمات مسافرت هوایی بازدیدهای منظم و گستردهای انجام دادهاند. بر اساس نتایج این بازرسیها، به دلیل عدم تطبیق فعالیت و عملکرد دفاتر خدمات مسافرت هوایی با الزامات تعیین شده ذیل آئین نامه نظارت بر تاسیس دفاتر مسافرتی از جمله عدم فعالیت مستمر، عدم حضور مدیرعامل یا مدیرفنی، عدم تمدید ضمانت نامههای بانکی و عدم تمدید پروانه فعالیت و …، ۶۶ فقره مجوز لغو و ۱۰ فقره نیز به حالت تعلیق درآمده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری در راستای ارتقای کیفیت خدمات هوایی و ساماندهی دفاتر مسافرتی، نظارتهای خود را بهصورت مستمر و هدفمند دنبال میکند تا از فعالیت دفاتر غیرمجاز جلوگیری شود.
صدیقنیا در پایان با اشاره به روند صدور مجوزهای جدید خاطرنشان کرد: در نیمه نخست سال جاری نیز ۱۴۴ مجوز جدید برای دفاتر خدمات مسافرت هوایی صادر شده است که نشاندهنده تداوم تقاضا و رشد فعالیتهای حوزه گردشگری و حملونقل هوایی در کشور است.
تعلیق ۸ دفتر خدمات مسافرتی به دلیل عدم پاسخ گویی به شکایات
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، از تعلیق ۸ دفتر خدمات مسافرتی به دلیل عدم پاسخ گویی به شکایات مردمی خبرداد و اظهارداشت: در ششماهه نخست سال جاری، بیش از ۸۵ هزار و ۹۱۱ پرواز توسط ۲۷ شرکت هواپیمایی داخلی انجام شده است که ۲۱۳۹ شکایت از سوی مسافران در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری مربوط به عملکرد شرکتهای هواپیمایی به ثبت رسیده است.
وی هدف از اجرای طرحهای نظارتی و ایجاد سامانه حقوق مسافر را افزایش رضایت عمومی، ارتقای کیفیت خدمات حملونقل هوایی و جلوگیری از تخلفات احتمالی در فروش بلیت و ارائه خدمات سفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد شکایات صورت گرفته تاکنون ۱۶۵۰ مورد آن پاسخ داده شده که بیانگر پاسخ گویی به بیش از ۸۳ درصد از شکایت صورت گرفته است و شکایت باقیمانده نیز در مراحل بررسی و پاسخگویی قرار دارد.
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در همین راستا، ۸ دفتر خدمات مسافرت هوایی به دلیل عدم پاسخگویی در فرآیند رسیدگی به شکایات و قصور در اجرای مقررات مربوط به حقوق مسافر، توسط سازمان هواپیمایی کشوری بهصورت موقت تعلیق شدهاند.
صدیق نیا بیشترین شکایات مسافران در طول شش ماه نخست امسال به موضوعاتی همچون تأخیر یا ابطال پروازها، فروش بلیتهای جعلی از طریق سایتهای غیرمجاز، مفقودی جامهدان، و عدم تطابق مدارک سفر از جمله ویزا مربوط بوده است.
وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه صیانت از حقوق مسافران هوایی از مهمترین اولویتهای این سازمان است، اعلام کرد: رسیدگی دقیق، سریع و شفاف به شکایات مردمی و نظارت مستمر بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی همچنان در دستور کار قرار دارد و به مسافران توصیه میشود شکایات خود را در سامانه حقوق مسافر به نشانی www.caa.gov.ir به ثبت برسانند تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
source