درحالی که برخی افراد باور دارند برندهای خودروساز ژاپنی به اندازهی دوران تسلط صنعتیشان در دههی ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در صدر نبودهاند، برندهای بزرگی مثل تویوتا و هوندا تا حد زیادی به شهرت خود وفادار ماندهاند و همچنان مشتریان وفادار و فروش بالایی دارند. حتی برندهای کوچکتر ژاپنی مانند سوبارو و مزدا نیز توانستهاند هویت خاص خود را ایجاد کنند و پایگاه مشتریان وفاداری بسازند. اما وضعیت همهی برندهای ژاپنی به همین منوال نیست.
بهنظر میرسد میتسوبیشی که روزگاری افتخارآفرین و جاهطلب بود درحال حاضر با مشکلاتی در آمریکا دستوپنجه نرم میکند. این برند با رسواییها، کاهش اعتبار، افت ارزش بازفروشی و کمبود مدلهای جذاب مواجه شده و نگرانیها درمورد بقای شرکت در بازار رقابتی خودروهای آمریکایی بهشدت افزایش یافته است.
بهنوشتهی SlashGear، میتسوبیشی در تاریخ خود، بهویژه در آمریکا هیچگاه در سطحی مشابه تویوتا یا هوندا عمل نکرده است. این برند نه شهرت بیعیب و نقص تویوتا را داشت و نه توانایی رقابت هوندا در بازارهای مختلف، اما این مشکل در ابتدا خیلی به چشم نمیآمد. در سالهای گذشته، میتسوبیشی به خوبی با ارائهی مدلهای متنوع و همکاری طولانیمدت با کرایسلر، مانند مدلهایی مثل میتسوبیشی استاریون/کرایسلر کونکوئست و میتسوبیشی 3000GT/داج استلف شناخته میشد.
بااین حال، میتسوبیشی در اواخر دههی ۲۰۰۰ وارد مشکلات مالی شد. این برند تلاش کرد تا مشتریان با اعتبار پایین را جذب کند، اما این سیاست از لحاظ مالی برای شرکت نتیجهبخش نبود و ازطرفی به کاهش اعتبار آن نیز منجر شد. کمکم این برند به جایگاه پایینتری نسبت به رقبای خود رسید و دیگر هیچ هویت منحصربهفردی برای رقابت نداشت.
افت چشمگیر میتسوبیشی در دههی ۲۰۱۰ بیشتر نمایان شد. مدلهایی مثل گالانت و اکلپس از خط تولید خارج شدند و مدلهای اسپرت این برند بهتدریج از بازار حذف شدند. در نهایت، خط تولید میتسوبیشی به چند مدل کراساوور و خودروی اقتصادی میتسوبیشی میراژ تقلیل پیدا کرد.
مشکلات مختلف به همراه رسواییهایی در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ ازجمله پوشاندن نقایص ایمنی و تقلب در دادههای اقتصادی سوخت، تصویر برند سوبارو را بیشتر خدشهدار کرد. در کنار این موارد، ادغام میتسوبیشی با نیسان در سال ۲۰۱۶ هم نتوانست باعث احیای برند شود و ظاهراً مشکلات همچنان ادامه دارد.
باتوجه به وضعیت فعلی میتسوبیشی در آمریکا، نمیتوان آیندهی روشنی برای آن متصور بود. بسیاری از مدلها بهدلیل هزینههای بالای تولید نمیتوانند در بازار ایالاتمتحده موفقیت چشمگیری داشته باشند.
source