خودروهای برقی دیگر پدیدهی عجیبوغریبی نیستند؛ زیرساختها پیشرفت کردهاند، سرعت شارژ بالا رفته، دوام باتریها فراتر از بدبینیهای اولیه بوده و قیمتها هم معقولتر شدهاند. با این حال، یک مشکل بزرگ همچنان پابرجا است: این خودروها با سرعتی بسیار بیشتر از همتایان بنزینی خود دچار افت قیمت میشوند.
اطلاعات مؤسسهی Thunder Said Energy نشان میدهد شکاف عمیقی در بازار وجود دارد؛ در حالی که خودروهای بنزینی بهطور میانگین به ازای هر مایل پیمایش حدود ۱۱ سنت از ارزش خود را از دست میدهند، این عدد برای خودروهای برقی ۲۷ سنت است.
بخشی از این موضوع به اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری دولت آمریکا (که اکنون لغو شده) برمیگردد؛ این تخفیف دولتی عملاً باعث میشود ارزش نسخهی دستدوم بلافاصله ۷۵۰۰ دلار کاهش یابد، چراکه طبیعتاً کسی حاضر نیست برای مدل کارکرده پولی بپردازد که میتواند با آن مدل نو (با کسر تخفیف) را بخرد.
وضعیت تسلا، پیشگام این بازار، شاید بهترین مثال برای درک عمق ماجرا باشد. ارزش فروش خودرو دیگر مثل سابق نیست؛ اشباع بازار، جنجالهای سیاسی ایلان ماسک و ظهور رقبای قدرتمندی مثل ریویان و لوسید باعث سقوط قیمتها شدهاند.
اخیراً یک تسلا مدل Y Long Range مدل ۲۰۲۱ که با آپشنهای جذاب و قیمت ۵۴٬۱۹۰ دلار (یا حدود ۴۶٬۷۰۰ دلار با کسر اعتبار مالیاتی) خریداری شده بود، در یک حراجی با کارکرد معقول ۷۷ هزار کیلومتر، تنها به قیمت ۲۴٬۸۸۸ دلار فروخته شد. محاسبات نشان میدهد این خودرو طی چهار سال نیمی از ارزش خود را از دست داده است.
اما این بحران تنها مختص تسلا نیست. ردهبندی سایت CarEdge از ۱۸۵ خودرو نشان میدهد که مدلهایی مانند نیسان لیف، فولکسواگن ID.4 و جیپ رانگلر 4xe در قعر جدول حفظ سرمایه قرار دارند.
مقایسهی جیپ رانگلر پلاگین هیبریدی (4xe) با نسخهی بنزینیاش تکاندهنده است: در حالی که مدل بنزینی طی ۵ سال حدود ۲۹ درصد افت قیمت دارد، مدل برقی در همین مدت ۵۹ درصد از ارزش خود (معادل بیش از ۳۶ هزار دلار) را از دست میدهد.
چنین الگوی تکرارشوندهای در مقایسهی تویوتا bZ4X با راوفور و سوبارو سولترا با کراسترک نیز دیده میشود. اگرچه میتوان بخشی از افت قیمت تسلا را به حواشی ایلان ماسک نسبت داد؛ اما آمارهای کلی بازار ثابت میکنند که «سقوط آزاد ارزش» فعلاً حقیقتی تلخ برای تمام مالکان خودروهای برقی است.
source